annelise

Alla inlägg under april 2009

Av annelise - 27 april 2009 21:26

Nu går det fort...på bara några dagar är snön nästan borta och man kan gå torrskodd över lägdorna ner mot badplatsen. Hundarna skuttar som små valpar och man riktigt ser vad de tycker det är skönt att få sträcka ut ordentligt.

Vitsippor och blåsippor har vi, tussilago och backskärvfrö. Bina surrar och mumlorna hurrar, eller hur det var. Skogen är en ekande sal av fågelsång men det är hu, så kallt på kvällarna och nätterna fortfarande. Vi har grillat och ätit ute ett par kvällar, inte så vanligt i slutet av april om man inte pälsat på sig ordentligt. Nu kunde man sitta i T-shirt!

Ikväll tog jag över som ordförande i Härnösands Spiritualistiska Förening, får se hur det går. Allt är bokat och klart för seanserna i höst, det är bara annonsering och affischering som ska göras. Har fått massor av papper och förhållningsorder av avgående ordföranden, visserligen på skånska men det ger sig nog. ;-)

Har tvättat fönster i tre dagar, stort hus visserligen men med min kroppskonstitution tar man inte så mycket i taget. Jag har nog ont som det är. Fibromyalgi, som inte finns, jo, jag tackar jag...det känns i alla fall!

Så, gläd dig i din blomning, ty snart skall du varda vissen......

Av annelise - 25 april 2009 09:25

...t o m i Älgsjö. Fåglarna kvittrar, snön smälter, tussilago och krokus blommar (för att ta ett vilt och ett tamt exempel på växter) och bonden snarkar på soffan, dock ej kökssoffan. Lammningen tar hårt, det är en intensiv tid och det ska passas hela tiden. Så han behöver ta de tillfällen till sömn som bjuds, det är som att ha småbarn, på flera vis! Och själv har jag inte lärt mig så mycket än att jag är till någon större hjälp. Försöker sköta markservicen, bistå med mat, rena kläder och att gå på bolaget i stället. Kvinnofälla? I helsike heller, om man klarar av att se alla uppdrag som lika värda inser man att hushållsarbetet är lika viktigt som vilket annat arbete som helst. Problemet är väl att det aldrig tar slut, det är reproducerande som det heter och lönen är usel. Man får likna det vid eget företagande.

Försöker också ordna upp lite papper för de två föreningarna jag är styrelseledamot i. Passa dig, Wanja, jag kommer starkt! Två uppdrag än så länge och jag väntar med spänning på alla bonusar jag kommer att få!

Tänkte försöka göra ren fönster idag men så länge bonden sover får jag syssla med tysta övningar...t ex har jag löst korsordet i Land, snacka om att man har blivit en riktig bondmora.....ha en bra dag!

Av annelise - 19 april 2009 11:24

Läste just att man i början av april kan plocka späda rabarber och göra paj, tex. Tillåt mig gapskratta, här får man skotta sig ner till eventuell rabarber, om den alls skulle våga sig upp överhuvudtaget.

Vårt avlånga land är fantastiskt, vinter i norr, sommar i söder. För många år sedan (1996 var det) var jag på konferens med Friluftsfrämjandet i Björkliden i mitten av maj (för er som inte kan tro det är jag faktiskt skidinstruktör, hehe). Snön var i form av sorbet, ett intressant fenomen i sig att uppleva men det roliga var när jag kom hem och satt på busstationen i Ö-vik, i strålande sol, 17 grader varmt, krokusar i rabatterna, väntandes på skjuts hem med skidpaketet bredvid mig.

Pratade sedan med kollegor i bl a Kalmar där björkarna varit fullt utslagna vid hemkomsten. 

På tal om Friluftsfrämjandet var jag en vecka (tror det var 1995) i Riksgränsen med Skidtinget, en konferens som samlade folk från hela världen. Det var otroligt roligt att få vara med om. Vi var där över Valborgsmäss och man hade gjort en bar ute i snön (javisst, Snowroller). Det är första och enda gången i mitt liv jag hört någon säga Äntligen när en öl var urdrucken - den blev nämligen kallare och kallare allteftersom.

Hur kom jag in på detta, jo, vårt avlånga land. Här är +4 grader, visserligen sol men en snålkall vind som driver över lägdorna. Var nyss ute på skaren och släppte hundarna. Man riktigt ser vad de tycker det är skönt att sträcka ut i en rejäl språngmarsch. Men skaren är inte att lite på, rätt vad det är bär det igenom, iaf med min tyngd (hm) det är ett tag sen jag jobbade som skidinstruktör......

Trevlig söndag, i morgon är det måndag...igen!

Av annelise - 12 april 2009 10:06

Lammen föds eftersom nu....men inte alla överlever. Så är det i djurens värld och ibland tänker man att det var enklare förr att leva nära livet och döden. Att båda var naturliga, för det är de! Och om man som jag tror på reinkarnation (den ultimata återvinningen) så är födelse och död en övergång från en fas till en annan, från ett liv till ett annat...och bådadera är en smärtsam, genomgripande förändring som ändå har en mening och syftar till något gott.

Ja, jag vet, det är svåra frågor och ingen här på jorden har det klara svaret. Jag tror det jag tror, sen får andra tro det de vill.

Hoppsan, det var lamm jag pratade om när jag plötsligt föll in i djupa filosofiska funderingar.

Min gamla mamma var här idag, hon var fascinerad av lammungarna. Hon tog sig ner i fårhuset, med käpp och stöd av mig, över lera och halm. Hon är strong min mamma, 82 år blir hon i juni. Och visst är det fantastiskt, djurens ungar som kommer till världen, slickas rena, kliver upp på darriga ben och genast börjar dia. En tacka  fick 5 lamm, två kom samtidigt (!) men alla överlevde inte, hon har 4 kvar nu.

En tacka har ett lamm som har nå´t fel i lederna, den står på knä och behöver sjukgymnastik, jodå, det får den, sträcka och tänja frambenen...vi får se hur det går....

Vi skjutsade hem min mamma, och for till Börjes pappa, 85 år i maj. Han var go och gla´idag...han tycker om när vi kommer och nu hade Börje köpt nya tofflor till honom. Då blir han stadigare i det dagliga rullator-rallyt....han drog iväg till middagen kl 17 och vi drog hem till fåren och lammen...livet går vidare.

Av annelise - 10 april 2009 11:01

Innan kristendomen tog över hängde den här helgen ihop med vårdagjämningen och hette Ostara. Man firade helt enkelt Modergudinnan och Vårgudinnan Austro/Eostra/Eastre, därav kommer den engelska ordet Easter(!)

Och som vanligt sedan hednisk tid lever många traditioner kvar, t ex små lamm, kycklingar och att måla ägg, faktiskt!

Man tänker också på att jorden vaknar till liv, allt spirar, växer och knoppas, ja, inte här i Norrland då, men under marken händer det saker! Djuren får sina små och på vår gård har redan några lamm kommit till världen. Fler är på gång och det blir härligt när hela växthuset är fullt av små, söta skuttande lamm, svarta och vita. Nå´n kanske försvinner till tele2, det är faktiskt så att de svarta fåren går sin egen väg!

Jag såg faktiskt några små ynka tussilago i diket här igår, taniga och kalla om fötterna var de. Ska ta in ett par när solen värmt dem och de har slagit ut lite mer. Jag har på senare år fått svårare och svårare att plocka vilda blommor, de är faktiskt vackrast där de växer. Men några stycken blir det, bara för att...

För att gå tillbaka till hedendomen så firades också vårguden Ing (Ingwar), som hade stark manlig kraft, sexualitet och fruktsamhet. Se där, manlig och kvinnligt, alltid, alltid, alltid...!

Och vad är vårdagjämningen om inte balans mellan ljus och mörker, mellan vinter och sommar......Equinox

Glad Påsk på er!


Av annelise - 6 april 2009 09:27

Igår kväll lyckades jag faktiskt slita bonden från alla sina plikter och fick med honom till Sundsvall för arrangemanget Berättarsalva, en kväll anordnad av Berättarnät Sundsvall.

Som ni förstått klappar mitt hjärta för det muntliga berättandet, en konst som jag i alla fall tror är på stark come-back-marsch.

Att utan kostymer, rekvisita eller annat, bara ställa sig upp (eller sitta ner för all del) och berätta något, en historia, en saga, en myt eller något från ens eget liv.

Igår fick vi lyssna på flera lokala berättare samt dragplåstret Pelle Olsson, ursrpungligen från Härnösand, faktiskt. Fantastiska historier om enhet B i försvaret under andra världskriget, återgångarna på Södersjukhuset i Stockholm mm, mm.

Tänk förr, innan radion och tv-n, (ja, jag vet att det är svårt att föreställa sig), när man samlades i köket eller vid elden och berättade historier. Berättelser om släkten, om bygden, om skrömt och annat. Barnen kördes i säng men låg med stora öron under täcket och lyssnade...elden falnade, skuggorna i hörnen växte sig höga. Fantasin fick vingar..och när man berättar får man skarva, lägga till, ljuga, sno av varandra.....

www.berattarnatet.se 


Av annelise - 5 april 2009 13:13

Har återvänt till de levandes skara...skurit ner på drogerna och smärtan avklingar så sakteliga.

Det lät dramatiskt...som jag tidigare sagt har jag haft tandvärk och det visade sig vara en ordentlig infektion. Tanden fick dras ut men det blev inte bättre. Feber och ont, ont, ont...Det blev penicillinkur av det hela och när jag tänker efter har jag nog känt av den här tanden i månader. Trodde jag hade ont för att jag biter ihop och gnisslar tänder på nätterna...håhåjaja, att leva i förnekelse.

Min chef gick alldeles i taket, sån´t kan vara livsfarligt, sa hon, det kan gå upp i hjärnan..och det vet jag, man har många små gångar och prång i skallen, med bihålor och allt, där var och bakterier kan krypa fram....isch, jag har nog haft tur. Med tanke på hur ont jag haft och hur mycket värktabletter jag petat i mig den här tiden och att det tog 4 dagar av penicillinet innan det verkade så förstår man att det satt hårt.

Men nu är det bättre, fortfarande helt slut men behöver inte värktabletterna nu. Drogfri! 

Ute snöregnar eller regnsnöar det...aprilsnö är fåragö´ och det är bra för oss. Ska iväg till Sundsvall ikväll, det är berättarafton och jag har fått med mig sambon t o m...kryss i taket!  Ska bli skönt att få koppla av, skratta och göra något tillsammans, bara vi!

Och snart ser det ut så här...

Av annelise - 1 april 2009 09:02

Modevisningen gick jättebra, det var kul att vara med om det och tjejerna var jätteduktiga....jag hade nog inte stått i underkläder på scen vid 20 års ålder!

Tanden åkte ut på måndag morgon, 1300:-, tack för det! Mer smärta i plånboken än i tanden för plånboken gick inte att bedöva..haha!

Men, sitter fortfarande med värk och feber - ska det ta så lång tid för det att släppa? Mådde bättre igår men sämre idag igen....hmm...

Hade utvärderingssamtal mm med chefen igår eftersom 6 månaders provanställning var över. Fick mycket beröm (hmm!!) OCH en närmare 8% löneökning - det ni, direktörer och andra! Men när man börjar på botten är förstås inte 8% mycket pengar. Det är tanken som räknas.

Som grädde på moset kom skattebeskedet - restskatt igen. Men det hade jag väntat mig, har haft restskatt de senaste 10 åren och  nu ökar det med ungefär en 1000-lapp om året, 4000 var det nu, undrar vart det ska sluta? 10 år till? Orkar inte bry mig nu, det ska vara inne senast i november så...mycket hinner hända innan dess!

Vädret verkar hyfsat idag, ska ta en sväng med vovvarna, trots att det går trögt med min trötta, febriga kropp och sen ska jag jobba i eftermiddag. Min sambo fyller år så det blir tårta ikväll!  Hipp, hipp, hurra för dig Börje, du är bäst och jag älskar dig!

Och Lie: Jag saknar också våra promenader, oavsett om jag får bära hem dig eller inte...:-) 

P.S Jo, det slutade med penicillin...inte bra alls, har inihelvitte ont...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards