annelise

Direktlänk till inlägg 19 april 2009

Söndag

Av annelise - 19 april 2009 11:24

Läste just att man i början av april kan plocka späda rabarber och göra paj, tex. Tillåt mig gapskratta, här får man skotta sig ner till eventuell rabarber, om den alls skulle våga sig upp överhuvudtaget.

Vårt avlånga land är fantastiskt, vinter i norr, sommar i söder. För många år sedan (1996 var det) var jag på konferens med Friluftsfrämjandet i Björkliden i mitten av maj (för er som inte kan tro det är jag faktiskt skidinstruktör, hehe). Snön var i form av sorbet, ett intressant fenomen i sig att uppleva men det roliga var när jag kom hem och satt på busstationen i Ö-vik, i strålande sol, 17 grader varmt, krokusar i rabatterna, väntandes på skjuts hem med skidpaketet bredvid mig.

Pratade sedan med kollegor i bl a Kalmar där björkarna varit fullt utslagna vid hemkomsten. 

På tal om Friluftsfrämjandet var jag en vecka (tror det var 1995) i Riksgränsen med Skidtinget, en konferens som samlade folk från hela världen. Det var otroligt roligt att få vara med om. Vi var där över Valborgsmäss och man hade gjort en bar ute i snön (javisst, Snowroller). Det är första och enda gången i mitt liv jag hört någon säga Äntligen när en öl var urdrucken - den blev nämligen kallare och kallare allteftersom.

Hur kom jag in på detta, jo, vårt avlånga land. Här är +4 grader, visserligen sol men en snålkall vind som driver över lägdorna. Var nyss ute på skaren och släppte hundarna. Man riktigt ser vad de tycker det är skönt att sträcka ut i en rejäl språngmarsch. Men skaren är inte att lite på, rätt vad det är bär det igenom, iaf med min tyngd (hm) det är ett tag sen jag jobbade som skidinstruktör......

Trevlig söndag, i morgon är det måndag...igen!

 
 
Ingen bild

Lie

23 april 2009 06:41

Tänk att det kan skilja så mycket, med bara 5 mils astånd också... Här är gräsmattan bar, med krokusar som kommit upp och jag ser att rabarbern försöker pressa sig ur sin knöl... Men i skogsdungen är det snöfläckar kvar och i kanten av den samma, ligger plogdrivorna smutsvita.
Men det är definitivt vår nu! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards