annelise

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2009

Sundsvall tur och retur

Av annelise - 18 oktober 2009 15:07

En snabb vända till Sundsvall har jag hunnit med, på morgonkvisten, höll jag på att skriva, men där ljög jag så det sjöng om det....


Åkte vid 11, hemma vid halv 3. Det kan i och för sig vara morgonkvisten för en del men inte för mig, inte idag i alla fall, trots att jag lyckades sova till kvart i nio, vilket är väldigt länge för att vara jag. Men då hade jag varit uppe mellan halv sex och 7 i morse tillsammans med de övriga spökena i huset....


Känns som om jag berättar baklänges - men för all del.


Tog en hamburgare på Statoil i Torsboda på hemvägen, hittade dammsugarpåsar på Elgiganten strax innan...hoppas de passar nu så det blir nå´n ordning på dammsugandet i detta hus.


Lämnade gamla mamma med matkassarna efter att ha ställt in radion som tydligen ställt ut sig under hennes bortovaro. Var och handlade med henne, hon har besökt min syster under veckan som varit och hade oturen att åka på en rejäl sväng maginfluensa så hon var rätt så svag. Därav mitt besök i Sundsvall en söndag, kan inte låta gamla damer sitta utan snus i flera dagar (nej, hon snusar inte, det var en allegori till Pippi Långstrump).


I vilket fall som helst höll vi också på att få besök av Örnsköldsviksvänner, dotter Sara skulle köpa bil i Härnösand, vilket verkar ha gått bra men eftersom de inte hörts av ännu har de välan styrt kosan norrut igen då.


Så här sitter jag nu, i ett kallt hus, har fått eld i pannan och det är bara att vänta på att det börjar knäppa i elementen och att värmen sprider sig i mina kalla ben. Och därmed är vi tillbaka i nutiden.....


Råkallt ute, nästan inga löv kvar och en tunn isskorpa över småsjöarna. Vi måste nog till sist inse att sommaren är slut. Fast - det svärmar flygfän utanför köksfönstret - de fick dansa en sommar och nu verkar det som om det är sista dansen. Flugorna inomhus däremot, avlivar vi grymt och långsamt dels genom klistriga flugfönster, där de sitter fast och viftar med extremiteterna, surrar svagare och svagare, dels i elektriska flugbrännarlampor, det fräser bara till och luktar grillad fluga.


Nu har vi också slaktat de flesta av årets lamm (dock inte grymt och långsamt), de hänger till sig i kylrummet och ska snart styckas, levereras och sedermera tillagas och ätas - det är livet. Födas, gödas, dödas...men det är (var?)  glada, lyckliga lamm som fått bra, ekologisk mat och fått skutta omkring på gröna ängar i hela sitt korta liv.


Och så länge vi äter kött och har läderskor kan vi inget säga om det.....det finns värre hanteringar av djur, ska gudarna veta. Det blir också lammgryta till middag, dock inte av årets.


Sällan har så få lyckats skriva så mycket om så lite.....Skrattande  





 
 
Monika

Monika

18 oktober 2009 19:13

Det är alltid lika svårt att hitta passande dammsugarpåsar. Jag kan tipsa om www.mrdustbag.se. Där hittar man enkelt dammsugarpåsar till alla dammsugare och så får man dem hemlevererade.

http://www.mrdustbag.se

 
Ingen bild

Lie

19 oktober 2009 18:11

eller
http://www.dammsugarpasar.nu

Goda lamm... väntar vi på! :-)

 
Ingen bild

Rulle

20 oktober 2009 17:18

Ibland får ditt språkbruk mig att jubla inombords. I övrigt kan jag varmt rekommendera en påslös dammsugare. Har en själv, och spar därmed både pengar och miljö utan större ansträngning.

 
Ingen bild

Lie igen

21 oktober 2009 08:59

CITAT/ Flugorna inomhus däremot, avlivar vi grymt och långsamt dels genom klistriga flugfönster, där de sitter fast och viftar med extremiteterna, surrar svagare och svagare, dels i elektriska flugbrännarlampor, det fräser bara till och luktar grillad fluga // SLUT CITAT

Haha haha... groteska du!
Flugor tillhör också Alltet... Universum... Källan... ;-)

 
Ingen bild

Jag

21 oktober 2009 09:05

Lie: Jag vet - och jag tänkte på det när jag skrev. Men, vem är jag att undanhålla den krassa verkligheten? Flugor äter skit och vi har mycket fårskit här och jag vill inte ha det i huset, framförallt inte i kök och sovrum.
Så, flyg fula fluga, flyg - tillbaka till Källan, tillbaka till Universum - till Alltet..........

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards