annelise

Direktlänk till inlägg 17 januari 2010

Haiti

Av annelise - 17 januari 2010 11:39

Sitter och funderar igen....katastrofen på Haiti är det som det talas mycket om nu. En tragedi i ett land som redan är hårt drabbat av förtryck och fattigdom.

 

Genast ploppar det upp grupper på Facebook där vi ska skicka ljus och kärlek och healing dit. Och nu ska jag sticka ut näsan ordentligt - är det så säkert att vi ska det? Eller är det ett sätt att döva sitt samvete, jag skickar lite healing och sen äter jag en god söndagsmiddag med kött å pärer å brunsås...men jag är ju så andlig, jag har ju skickat ljus och kärlek till de stackarna...?


Kanske vi inte ska vara så snabba med att skicka...kanske det är de makthavandes och räddningsorganisationernas läxa att fixa det här,ordentligt och grundläggande så att det inte händer igen. Trimma organisationerna så att hjälpen når fram.

 

Citerar Paolo Coelho på Facebook: Haiti: I understand your concerns and posts. But the fact that I did not post anything here does not mean that I am doing nothing. I am sick to see all these celebrities on TV showing what are they doing. Remember Jesus: " when you give to someone in need, don't let your left hand know what your right hand is doing." (Mat 6:3)

 

Av princip är jag emot att skicka healing eller liknande till den som inte bett om det, likaså att spå eller titta i kort eller kaffesump. Jag har inte att göra med andras öde eller karma på det viset. Haiti har bett om hjälp, ja, det har de, men...


Om jag, med mitt sätt att vara, att med varje tanke, ord och handling bidra till hur världen ser ut, tar jag då inte ett större ansvar då? Att hela tiden, hela tiden tänka på vad jag tänker, säger och gör...


Jag gör inte det, oh nej, jag är arg och förbannad, jag snackar skit och manipulerar...men om, om jag kunde, om vi alla kunde...skulle ingen då behöva leva i fattigdom, hungersnöd och okunskap och även om naturkatastrofer inträffar ändå få hjälp som når fram, hjälp att bygga upp igen.....se på Thailand, (när alla väl fattat katastrofens omfattning) dit man skulle resa för att gynna återuppbyggnaden. Okej, då semestrar vi på Haiti nästa år då....? Eller var det för att Thailand är ett semesterparadis för svenskar?


Nu har jag snart hela näsan ordentligt i soppan och det jag säger är ingen absolut sanning, bara tankar och funderingar....skickar hellre pengar än healing i alla fall! Men skriver inte på Facebook om vad duktig jag är, det har jag bloggen till  !


Avslutar med att citera Kay Pollak: 

 

Tänk om det är sant att:

Varje tanke jag har om en annan människa skapar antingen glädje, harmoni och balans inom mig - det vill säga lycka -

eller någon form av störning, irritation och avstånd - det vill säga olycka.


Vår vita värld häruppe, med skandalrubriker om extremkyla och köldchocker...stackars oss, vilka umbäranden vi får utstå....


 


 



 

 
 
Lie

Lie

19 januari 2010 23:04

Nej, jag skickar heller inte healing oombedd... det känns som ett intrång. Och det är nog inte det, som Haitierna har bett om heller, när de bett om hjälp. De vill nog ha handkraft och ekonomiskt bistånd. De är katoliker och de ber knappast om heling från vanliga dödliga. Och är de inte katoliker, ägnar de sig väl åt woodoo och då behöver de inte vår healing ;-)

Kay och Coelho... kloka män tycker också jag... ;-)

http://liesblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards