annelise

Direktlänk till inlägg 25 maj 2010

Runorna

Av annelise - 25 maj 2010 19:27



För länge sen när jag började jobba på Gene Fornby fick jag rollen som Völva. Då studerade jag också den fornnordiska mytologin och de gamla magiska runorna. Här kommer den text om runorna jag hade på min hemsida. Om ni är snälla och orkar läsa kanske jag lägger in lite om Völvan och myterna också, lite framöver här....  


För att förstå runorna i sitt sammanhang bör man veta att det faktiskt inte är vikingatid, utan långt tidigare, tidig bronsålder och framåt till järnålderns slut. Det placerar oss i tidsspannet 4000 f Kr – 600 e Kr, under Vana-kultens tidsålder. Tidsrymden varierar eftersom allt kom lite senare här uppe i norr. Runorna blev sedan bokstäver och användes på runstenar och är vi framme i vikingatiden.


RUNORNA

 

Runorna är bland de äldsta skrivtecken som man känner till och har troligen från början använts i magiska syften. Senare utvecklades runorna till de bokstäver vi använder idag. Runorna bestod av stavar som ristades i trä, vanligen i bok = bokstäver. Därför består de av raka streck, enkelt, eller hur?


Idag används mest runraden med 24 tecken till spådomar, många använder en 25:e runa, ”Den Tomma”, som ger en extra dimension till hela tolkningen. Det har diskuterats vilken runa raden ska börja, respektive sluta med, men jag hör till de som tycker att den skall börja med Ur, som står för det vilda, och sluta med Feh, som står för det tämjda. Detta kallas Uthark, efter de fem första runorna. (Börjar man med Feh blir det en Futhark.)


Det finns massor med böcker som tar upp runorna på olika sätt, bl a numerologiskt, och med noggranna tolkningar in i minsta detalj. För mig blir det övertolkat och mest en massa ord. Är man intresserad ska man absolut läsa dessa böcker, själv tycker jag att det räcker med att känna till grundenergin i varje runa och därefter känna in varje runa från gång till gång och samtidigt se samspelet i hela läggningen. Lite sunt förnuft på det, så blir det precis som det ska!


Formler och bindrunor


Man kan som sagt använda runorna att spå i, men också som formler och som bindrunor till beskydd eller för att avvärja sjukdomar och andra olyckor. En bindruna består som namnet anger av flera runor som binds ihop till en. Man kan då vända och vrida på runorna som man vill, till ett snyggt bomärke eller monogram om man så vill.


Ett enkelt sätt att göra en formel är att rista runan 3, 6 eller 9 gånger, t ex fä-runan för rikedom, eller sol-runan för kärlek. Man kan också lägga till sin älskades namn med runor.


Ett exempel på bindruna är den sk skräckhjälmen där älg-runan ristas i 4 riktningar, en avskräckande bindruna som är bra att ha t ex över dörröppningen om man inte vill ha in vad otyg som helst.


 


En annan skyddsformel är den s k ALU-formeln som består av Ass-Lagu-Ur, en utomordentligt stark bindruna.


 


En liten varning…

 

Vad man ska tänka på när man använder formler och magi överhuvudtaget är trefaldighetsregeln, den som säger att allt man gör kommer tillbaka tre gånger om (minst!) och noga tänka efter vad man ber om. Den karl man vill ha kanske är helt fel för en och det är kanske bättre att be om den rätte mannen istället för en viss person! Att be om ett arv innebär också att någon måste dö först och det var kanske inte det man i första hand ville. Man ska ha respekt för det man håller på med!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards