annelise

Direktlänk till inlägg 14 november 2010

Min pappa byggde en båt

Av annelise - 14 november 2010 20:34

Ska man skriva om sin pappa för att det är Fars Dag? Det kan man ju, många gör det och det finns statusuppdateringar på Facebook om pappa i himmelen och annat. Dem kan man ju kopiera om man vill - eller inte.


Min pappa då? Jo, han är i himmelen, men han är rätt ofta med mig också och mina barn, och syrran och hennes barn. Nog tror jag han tittar in till mamma då och då men än så länge håller hon sig på jorden och har ingen brådska upp till honom, som det verkar.


Min pappa var ingenjör, åh, vad farmor var stolt över honom! Ingenjör var fint att vara då, på 50-talet när jag föddes. Men min pappa hade också ett stort intresse och det var sjön och båtar. Som son till en snickare var han också duktig med verktyg och annat som behövs för att bygga. Han hade också massor av kluriga idéer och lösningar. Sommarstugan på Remudden var full av hans påhitt - på gott och mindre gott. Nå´t ont fanns inte i honom.


Jag tror att han varit lycklig om han fått bygga fler båtar i sitt liv, och om han fått snickra mer, än att sitta vid sitt skrivbord med sina ritningar och beräkningar.


Några år innan jag föddes byggde han en båt nämligen. 1952 påbörjades bygget, han utgick från en av Pettersons modeller men ritade inredningen själv. Han fick hjälp med bordläggningen men resten gjorde han på egen hand med visst bistånd av mamma. 1954 sjösattes Pim, som hon hette, en högsjömotorbåt, 8,5 m lång och 2,5 m bred. I juli detta år gjorde hon sin jungfrufärd mellan Sundsvall och Lillstugan i Umeå, som jag tidigare skrivit om och där jag tillbringade min barndoms somrar. Som alltid var soliga måste jag tillägga :-) Med på jungfrufärden var min farfar som var mäkta stolt även om han som karg norrlänning inte sa så mycket.


Jag föddes 1956 och tillbringade mina första somrar i denna båt, det var ofta bara jag och pappa. Syrran föddes 1960 och några år senare såldes Pim, mycket för att få loss en kontantinsats till ett hus. Ingenjören och hans familj skulle förstås bo ståndsmässigt och mamma var hemmafru på den tiden.


Innan jag föddes skrev min pappa till sjukhuschefen och bad om tillstånd att få närvara vid förlossningen, det var inte alls vanligt bland blivande pappor på den tiden. De var hänvisade till att vandra fram och tillbaka i sjukhuskorridoren och att bjuda på cigarrer när allt var över. Men inte min pappa, han var med och han räknade mina fingrar och tår när jag väl var född.


Pappa och jag är mer lika än jag trott, det märker jag ju äldre jag blir. Vi har nog samma lynne, även om jag är mest lik mamma till utseendet. Det var också ofta pappa och jag, mycket berodde det förstås på att syrran var 4 år yngre och var mer beroende av mamma vid den tiden. Pappa lärde mig mycket, bl a att hissa flaggan och köra båt, nyttiga kunskaper som jag haft med mig hela livet. ;-)


Pappa blev också utnyttjad på sitt jobb och gick i förtidspension, som det hette då. Han var en fantastisk morfar, alla barnbarnen älskade att snickra med morfar på Remmen och de mest underliga farkoster seglade över viken utanför stugan. Morfar var gärna barnvakt men undvek i det längsta att byta blöja. Mina ungar verkar dock inte ha tagit någon större skada av det. De älskade sin morfar.


På senare år tillbringade han mycket tid ensam i stugan, satt ute på verandan och funderade över livet och förbättringar i stugan som han överraskade mamma med när hon jobbat klart och kom ut på fredagkvällen. Efter pensionen satt de båda där och tittade på mångatan över vattnet och hörde älgarnas brunstvrål över nejden. (För att avslöja en familjehemlighet - det var en motorsåg egentligen...)


Pappa dog för 11 år sedan, han var 74 år och hade rökt nästan hela sitt vuxna liv. Trots mycken vistelse i natur och frisk luft orkade inte lungorna längre utan emfysem och cancer tog hans liv. Det är mycket jag kommer på efteråt som jag skulle velat prata med honom om. Men jag kan prata nu, han hör mig och ibland får jag svar.......




Oj, så gammal och dålig diabild men den ljusblå båten är Pim!


Och här är jag, pappas lilla solstråle som han kallade mig....



 
 
helen

helen

17 november 2010 12:51

oj, fint fint skrivet, han var en underbar man min morfar!

bra skrivet, jag gråter nästan..

http://helly.nu

 
Ingen bild

Lie

18 november 2010 16:18

Ja det var väldigt fint skrivet :-) Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards