annelise

Alla inlägg den 5 december 2010

Av annelise - 5 december 2010 13:13

Tappa inte sugen, sägs det - ty världen är full av tappade sugar. Vad spelar då en mer eller mindre för roll? Är man inte tandläkare kanske det inte gör något...


Jag tappade sugen nu....och i går...och förra veckan och nån gång i början av november....i somras efter semestern....och ett otal andra gånger.



Har varit i Göteborg några dagar hos älskad dotter med sambo och hund. Tiden går alltid för fort och hade jag vetat att jag skulle vara sjukskriven skulle jag ha bokat för några dagar till. Men som det var nu hade jag inte ombokningsbara biljetter och eftersom SJ inte tål snö och kyla var det lika bra att åka som bestämt.


Resan var inte heller helt utan äventyr. En försening på 40 minuter på nervägen som inte orsakades av snö och kyla utan av en tågtjuv, nej, han stal inte tåg utan pengar och sånt, i kupéer och väskor. Polisen fick lyfta av honom i Örebro.


På hemvägen var vi redan i Göteborg 10 minuter sena pga en rullstolsslyft som inte var där den skulle vara vid ombordstigningen. Dumma SJ, det måste de ha vetat redan vid bokningen. Andra tåg hann därmed före oss och vi fick ligga i bakdraget och sega fram och var 45 minuter sena i Stockholm. Påföljden blev en språngmarsch till Sundsvallståget som vänligt nog väntade in oss....och blev i sin tur försenat med 20 minuter som liksom aldrig hämtades in.


I Sundsvall stod så Kustbussen och väntade....och eftersom jag inte bokat hela vägen fick jag vackert vänta till sist och fick mycket riktigt den allra sista sittplatsen, på en sån där stolsits som viks ut från väggen. I Härnösand hämtades jag av stressad och utarbetad sambo....


En sån resa!


Förutom min dotter var Göteborgs höjdpunkt denna gång julmarknaden på Liseberg. Så vackert med träden klädda i ljusslingor ut på minsta kvist, små röda stugor med försäljning i, några frusna getter och många trevliga människor. Favoriten var montern med Ostindiefararen Götheborg, med lite prylar och annat. Där blev jag stående och pratade länge....Vilken dröm att få segla med!


Tillbaka här hemma i kyla och mörker och arbetslöshet och sjukskrivning och allt förbannat - tappade jag sugen, som sagt - igen.....Det har varit snö, kallt och vinter hur länge som helst nu. -21 grader i morse. Vackert, jo, pyttsan....men ut vill man inte gå, inte med denna värk i kropp och rygg.


Får leva på minnen och hopp om bättre tider....


 


Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards