annelise

Alla inlägg under april 2011

Av annelise - 22 april 2011 09:09

Efter vinter kommer vår, efter vår kommer sommar....hemkommen från hälsohemmet måste jag först vila upp mig, sen ska jag berätta och lägga ut bilder. Tills dess...


GLAD PÅSK!!!


 

Av annelise - 2 april 2011 17:49

På måndag lägger jag in mig i tre veckor, inte i saltlag utan på hälsohem. I och för sig kanske saltlagen skulle fungera lika bra men jag tror inte jag testar. 


Hälsohemmet ifråga är Österåsen, och det är banne mig inget spa och lyxdagar. Jag får höra kommentarer som "åh, vad skönt" - "somliga har det bra"....med mera, med mera....


Men det är inte så. Anledningen till att jag får åka dit (på Försäkringskassans bekostnad men med en saftig egenavgift på 4200:-) är att jag är sjuk. Ja, utbränd, trött, fibromyalgisk och atrosisk.....ont överallt hela tiden, så trött som man blir när man aldrig sover, skarp artrossmärta i rygg och fötter....migrän och huvudvärk varje natt. Jag skulle hellre må bra.....


Tror inte någon att jag hellre skulle slippa detta, för att få vara fullt frisk och kunna jobba 100%? Tror någon att jag gör detta bara för att få vara på hälsohem i tre veckor? Det kommer att bli skitjobbigt! Jag kommer att få slita min värkande kropp genom vattengympapass, medicinsk yoga och stärkande promenader. Nyttigt men kämpigt. Jag kommer att få skippa kaffe och kött och fisk för nöjet att få tvinga ner surkål och vegetariska rätter, kamouflerade till oigenkännlighet.


Jag får inte sova med min gubbe, inte träffa min son eller min mor. Ringa kan jag göra men.....min dotter är långt borta ändå. Det gäller lite för de här också att låta mig vara i lugnet.


Men visst är det bra, visst är det en förmån att få den här remissen - men kom inte och säg att det är skönt! Jag gör det för chansen att må bättre, att ta hand om mig själv och förhoppningsvis kunna leva ett någotsånär vanligt liv igen.

Förr var Österåsen ett sanatorium - här låg folk som aldrig kom hem igen, här dog folk i tuberkulos - men här spirade också romanser, kärlekshistorier och vänskap. 

Allt är relativt....allt är på två vis, som de säger i Ö-vik. Eller?'


 

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards