annelise

Alla inlägg under november 2011

Av annelise - 27 november 2011 11:03

Nu väntar jag på att ljuset ska återvända - vid vintersolståndet, så att höst och mörker är överståndet.


För första gången i hela mitt liv har jag inte längtat efter snö! För 15 år sen, när jag hade skidskola, ville vi ju inget annat än att det skulle snöa så att barnskidskolan kom igång. Jag brukar också tycka att det ska snöa om inte annat för att det ska bli lite ljusare till advent och jul.


Men icke i år - icke så.....inte, nej, NOT!


Märklig känsla, måste jag säga....


I övrigt djupnar finanskrisen - för att hittills haft 75% sjukpenning i 7 dagar per vecka får jag nu 65% aktivitetsstöd, 5 dagar i veckan. Något är katastrofalt fel.....jag som tänkt positivt och optimistiskt, vågat hoppa på nya saker, vågat tro.....men det går bara käpprätt åt skogen i alla fall!


En fördel kan tyckas vara att jag nu får jobba extra....men då ska jag ju orka det också?


För vad än Försäkringskassan säger så har jag inte den arbetsförmågan...sjuk är man ju inte, det handlar om arbetsförmågan, gubevars....


Och ute faller snön.....fast så här ser det inte ut nu, så här såg det ut i februari......men det blir väl....






 

Av annelise - 21 november 2011 22:07

Ikväll har vi (Stenstans Berättarteater) gestaltat de tre fornnordiska nornorna - ödets gudinnor som spinner livets väv. Hövdingen i Högom har gått över till andra sidan och vi har närvarat vid hans begravning. Hans hustru var orolig för framtiden men nornan Skuld kunde lugna henne och alla som var med, ett gott öde väntar....för oss alla.


På hemvägen upplevde jag fantastiska scenerier när dimman upplystes av fjärran ljus från bilar och järnväg och andra strålkastare....Jag förstår att folk ibland tror att UFO'n landar - när ljuset kommer från ingenstans och sprider sig i dis och dimma.....


Kanske nornorna var med mig på hemvägen, för att jag skulle komma hem ordentligt...


Urd, Verdandi och Skuld - det förgångna, det varande och det kommande.....som månen i växande, helhet och försvinnande.


Sov gott, människobarn i natten....



Av annelise - 20 november 2011 11:47

Kontrollbehov pratas det om, rätt mycket och då och då....kontrollbehov i den mening att man ska kontrollera allt och alla och helst vädret också. Det går ju inte! Snöhalka, frosthalka och ishalka.....det blir som det blir.


Jag fick skäll en gång för att jag tipsade en vän om att köra en viss väg, för det blev enklare - då hade jag kontrollbehov! Jag fattade ingenting - jag ville ju bara hjälpa till? Inte tvinga henne att köra just den vägen....hm, konstigt var det i alla fall.


I fredags var skådespelaren Krister Henriksson med på Skavlan (Skvalan höll jag på att skriva....) och han sa något som fick mig att tänka lite. Tänkandet har resulterat i dels migrän idag, dels detta blogginlägg som jag håller på med nu dårå....


Kom till saken, kvinna!


Jo, Krister Henriksson sa att frihet är mer en känsla, inte en företeelse i sig och att han själv upplevde frihet när han hade kontroll! 


Se, då klickade det till i undertecknad - jag är likadan! Och med kontroll menar jag då inte att jag ska styra vad andra människor säger eller gör eller handlar eller bor eller tycker eller tänker eller något sånt alls....


Kontroll för mig är när allt är i ordning - räkningarna betalda, maten på bordet, bilen tankad, städat i huset, kläderna tvättade, ungarna mår bra, gamla mamma mår bra.... kan jag koppla av och känna - just frihet!




 


Av annelise - 1 november 2011 09:43

För ett antal år sedan tog jag ett lån och samtidigt en låneförsäkring.


Senaste årets sjukskrivning och uppsägning har gjort att jag fått sämre ekonomi och därmed ansökt om att försäkringen ska träda i kraft. 


Skickade in skadeanmälan i maj.....inget hände....allt drog ut på tiden, och intyg efter intyg krävdes in. Till sist blev jag förbannad när jag inget hörde - jo, då väntade de på intyg från Försäkringskassan. Fortsatte vänta, inget hände.....mailade.....mailade igen....och igen....


Till sist lät jag min ilska visa sig i mail och fick då till svar att de väntade på ett intyg från en annan arbetsgivare (som jag haft då jag tog lånet). Varför den arbetsgivaren inte hörts av, trots tre påminnelser låter jag vara osagt....Det är också dålig stil!


Men....alltnog - i mitt sista mail skrev jag att jag inte tänkte betala försäkringen eftersom det inte verkade vara någon idé och att jag i min enfald trott att denna skulle vara till hjälp om man blev arbetslös eller sjuk. Finansbolaget motiverade också detta med att jag inte har någon arbetsgivare? 


Hallåååå?


Moment 22 igen....till sist, nu när jag sa ifrån mig försäkringen var de jäkligt snabba med att svara att de avslutar mitt ärende.....från dag till annan....då gick det fort att komma till beslut!


Nej, jag rekommenderar inte låneskydd, eller låneförsäkringar som administreras av Genworth Financial. Min kloka pappa sa alltid om försäkringsbolag att de har som princip att aldrig betala ut nåt. Jag tror honom!






 

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards