annelise

Alla inlägg under mars 2012

Av annelise - 6 mars 2012 16:38

När jag var liten och bodde i denna eminenta stad som heter Härnösand åkte vi mycket skidor. Som vanligt var på 60-talet lekte vi i pjäxorna och skidorna stod vid knuten och väntade. Ville man åka, så åkte man runt gården, byggde hopp och gupp i slänten ner mot parken, eller så drog man till skogs. Där fanns massor av spår och utförslöpor. Halsbrytande utförslöpor - i alla fall när man var 10-12 år och inte hade det abstrakta tänkandet som innebär att man begriper att det gör ont om man ramlar och bryter något. 


Konsekvensanalys - om jag kör in i det där trädet, vart gör det ondast? I trädet eller i mig? Som shaman skulle man visst kunna hävda att trädet upplever smärta men frågan är om inte människokroppen skulle ta mest stryk ändå. Träd är relativt hårda, barn är mjuka. Men det var nog mjukheten som gjorde att man överlevde. Skulle jag nu kasta mig utför samma backe skulle inte resultatet bli detsamma. För det första är jag mycket större och backen mycket mindre - förhållandet oss emellan är långt ifrån detsamma som det var för 45 år sedan. 


Vi hade en löpa som vi kallade "Guppeligupp" och det är ett mycket passande namn. Gupp, stenar, stockar, träd, tvära svängar och korsande skidspår. Oj, vad kul det var! 


Ibland åkte vi iväg i längre spår - vi hade förstås ingen aning om vart vi åkte eller hur långt det var. Mitt på hållet ungefär började man undra om man skulle vända eller om det faktiskt var närmare att fortsätta? Vinterskymningen sänkte sig och himlen blev grönrosa av kyla. Inte behövde vi skjutsas till nåt jädra tillrättalagt elljusspår eller backe....vi tog oss fram själva dit vi ville och även dit vi inte ville. Men vi kom hem, det gjorde vi ju, bevisligen.


En bra bit ifrån oss fanns en backe som vi kallade Björnens Backar....en mytomspunnen kulle, mitt i mörka skogen, en kort men brant backe där man fick en hissnande fart. Det var inte alltid vi åkte så långt, men det hände. Senare fick vi åka dit med skolan. 


Björnens Backar - hmm...men det var bara en backe? Och vart var björnen? I min fantasi lufsade han runt i skogen och kikade på oss där vi åkte och ramlade och hade roligt och fikade....Björn i skogen, mitt i vintern....javisst! Vi var också ensamma där, alltsomoftast, vilket ytterligare spädde på den mystiska stämningen.


Om man åker från där jag bor nu och in till Härnta kommer man in vid Bondsjöbadet och Övre Änget - där vi bodde  på 60-talet. Visst hade jag sett en backe där barn åkte pulka och madrass och där elljusspåret passerade. En parkering, en grillplats, glada barn och föräldrar i vackert väder och i full färd med att grilla korv. Tänkte väl inte mer på det förrän en kompis nämnde denna backe som Björnens backe.....VA? Björnens backe? Var DET min barndoms enorma utflyktsmål? Med backar och björnar....javisst - man hade dragit vägen förbi den....vi som tragglat och kämpat miltals i spåret för att komma dit (men jag undrar i denna dag vilken väg vi egentligen åkte för backen ligger inte mer än nån kilometer från där vi bodde, dessutom måste vi ha korsat E4:an utan att märka det).


Inte nog med detta - senare läste jag i tidningen ett reportage om nämnda backe och då heter den Björners Backe.....herregud, en människa vid namn Björner äger denna ångermanländska alp. Ingen björn smyger i skogen längre. Bilarna susar fram några meter bredvid, i 70 km/tim och ägnar väl inte en tanke åt skidåkning. Nej, det är sällan bilar tänker på skidåkning, i och för sig.


Men jag hoppas barnen där tycker det är häftigt, med eller utan björn. De får åka skidor, pulka, madrass, grilla korv och mysa i vårsolen. Bevara Björners Backe!


Med tiden växte jag upp och blev en riktigt bra skidåkare, på längden och på tvären. Ett antal år som utbildad instruktör i Friluftsfrämjandet följde, med många roliga resor och kurser och upplevelser. Här är jag i Vemdalen, en tidig, nypistad och tyst morgon.....Oj, det saknar jag.....


Tyngden på dalskidan, älskling!




 

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards