annelise

Alla inlägg under juni 2013

Av annelise - 28 juni 2013 15:48

 

Den här är väl alldeles genialiskt musikaliskt textekvilibristisk....

 

Lyssna, njut och minns....


Av annelise - 22 juni 2013 09:10


Det märks på något vis att de senaste vintrarna varit svåra, att senaste sommaren var "dålig" som vi vill säga här uppe i norr när det inte är så där varmt och soligt och somrigt som vi vill ha det - och för all del behöver så innerligt väl den korta tid det varar.


 


Det märks bland annat på Facebook, där man ser bilder av blommor, stilla sjöar och hav, solnedgångar och midnattssolar. Alla vill på något vis ta vara på det som är just nu.


Så väl det behövs i detta mörka land...


  


Men det är som en skillnad i år, som i alla fall jag upplever, en mer kroppslig känsla eller hur man nu ska säga. Personligen har min vinter varit ganska så tuff, mer än bara snö och kyla, och nu vill jag bara suga i mig sommaren, värme, sol, växtkraft, fågelkvitter och humlesurr - men också regn, dis, åska...Ja, jag drar i mig ALLT - genom näsan, munnen, ögonen, öronen, huden, tårna.... hela jag vill bara dra, dra, dra i mig så jag klarar en vinter till. 



 


Kanske jag håller på att bli gammal? Inte kände jag så här förr, även om jag alltid varit ute året runt - i skogen, vid havet, badat, gått, cyklat, åkt skidor - i alla väder. 


Nej, i år är det mer en fysisk känsla... monumental, spontan, total... NU...liksom...hålla fast, hålla kvar känslan.


Bromsa! NU!


 

Av annelise - 15 juni 2013 16:08

Nu kläder sig tanken

 

Nu kläder sig tanken i sommarkostym
Och inhänger grubbelkavajen
på vinden, i malmedlets vinterparfym.
Det ligger en ångbåt vid kajen.
Nu löser han klippkort till lågtariff.
Nu tjuvstartar tanken till sommarens fester.
Nu intager tanken en ångbåtsbiff.
Långt före oss andra tar tanken semester.


Nu långsitter tanken på utedass
och lusläser urgamla Allers.
Han smuttar förstrött på en jordgubbsglass.
Till sist drar han opp sina brallers
hopsäckade hög och tar på sina hängslen.
Nu klättrar han glatt över kreatursstängslen.
Nu skräms han från vettet av grannens tjur,
ty tanken är inte så van vid djur.


Nu stundar den högtid då tanken han kläds
i svid av naturfärgat linne
- om sommaren sköna när marken hon gläds
och livet blir lekt på en pinne.
Nu nedpackar tanken i smyg i bagaget
bland lätta bekymmer av sommarvolym,
en plunta att uppdra i festplatsbuskaget.
Nu kläder sig tanken i sommarkostym.


Tage Danielsson


   

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards