annelise

Alla inlägg under januari 2014

Av annelise - 31 januari 2014 18:25

Utmaning nr 31. Husmorstipset jag använder regelbundet

 

Jag är en bra husmor. Mina barn har i stort sett fått bra mat, lagad från grunden och inte just några halvfabrikat. Däremot har de stoppat i sig sin beskärda del av transfetter och socker, för det här var innan de största larmen om hälsovådliga e-medel och annat skit. Mina barn hade också en pappa som var (eller är) duktig på mat, och hos oss behövdes inga matlådor när mamma skulle vara borta. 


Sen har det varit tillfällen när pulvermos och köttbullar förekommit, när det varit bråttom och inget annat funnits, eller när de varit ensamma och måst klara middagen själv. Nu är båda två väldigt duktiga att fixa mat åt sig och andra. Sonen har ärvt pappas matintresse och är inte främmande för kulinariska höjdare med passande viner till. Dottern är min hushållerska och gör god husmanskost, även med lite äventyrlig kryddning.


Så jag är en bra husmor, jag slänger inte mat i onödan, jag tar vara på rester och gör något nytt av, jag fryser in och jag har matlåda på jobbet. Men nåt speciellt tips? 


Nää....


Vi är mittemellan vintersolståndet och vårdagjämningen. Det är Imbolc nu, en ljuslågefest. Det är också en av de äldsta kristna högtiderna, kyndelsmäss, den dagen Maria bar fram Jesusbarnet i kyrkan, 40 dagar efter han föddes. Kyndelsmäss, Candle Mass på engelska - ljuslågefesten. Den andra februari firas också St Brigids Day, Irlands läkegudinna.


Ni som sett filmen "Måndag hela veckan", Groundhog Day vet att om murmeldjuret kryper fram och ser sin egen skugga och vänder tillbaka igen, då blir det vinter i 6 veckor till. I går firades det kinesiska nyåret och vi lämnar Ormens år, det inåtvända, till Hästens år, när allt sätter fart och hästen sätter av i full galopp... 


Fullmånen under februari kallas för Vildmåne, vill du bli häxa är det dags nu, att invigas och att hitta ditt häxnamn     


En stor dag överhuvudtaget.... och till sist...februari, mina vänner - februari, än en gång!


Bara det

att mörker inte fortsätter med mörker

när vi stiger upp med snön kring huset

att himlen inte är natt på dagen

med halvmånen hängd

 

att gardinen dras undan till morgonkaffet

att talgmesen hittar till fågelbrädet

att björknävern ljusnar

att istappen rodnar

bara det...

 

 

 

 

Av annelise - 10 januari 2014 14:25


Förkyld och hemma som jag är får jag väl ta mig samman och skriva lite då. Tar mig an en utmaning igen -  Ett möte med ordningsmakten.... Ja, det är väl de där blåsningarna man åker på på morron när man tar ambulansvägen på baksidan av Norra Berget för att ta sig till jobbet. Promillestig för en del kanske. Slingrig och vacker asfalterad skogsväg för andra, mig t ex. Finns ingen anledning att åka runt om det inte är totalt snökaos, men även då funkar vägen eftersom det är ambulansens utryckningsväg och därför måste hållas efter. Huvudsaken man är nykter!


     


Annars då? Ja, bortsett från förkylningen så är julen över, borta och utkastad. Lika skönt varje år. Nu blir det ljusare och tulpaner på bordet.


Hoppas på en lyckad rehabilitering och att jag får vara kvar på jobbet efter sommaren, på 75% eller heltid.


Ekonomiskt blir det ungefär samma sak, men pressen blir ju större på en heltid. En sjukersättning på 25% kan man bryta, eller ha vilande om man vill jobba mer och har möjlighet. Mycket att fundera på, för jag är inte frisk, nej, det är en bra bit kvar. Ständig värk och sömnproblem tar mycket av min energi. Hösten har dessutom varit kaotisk på flera vis och kraschen kom mycket riktigt under jullovet, den krasch som förkylningen nu förhoppningsvis är slutet på.


För den oroade närstående som troligen läser det här så är det ingen fara – total utmattning ”bara”. Som en rysk gumma med rund botten kommer jag att ta mig upp igen. Rund botten har jag i alla fall.


I helgen som var besökte jag faktiskt Lillstugan, för att titta till och sätta dit några torrbollar, alltså inte sätta dit nån tråkig granne, utan fuktslukande byttor för att undvika mögel och annat otrevligt. Älven låg frusen och stilla. Dimman låg tät och det vilade en magisk tystnad över allt. Stugan såg så fin ut, och träden runt om står hela och raka efter höstens stormar. Men inte en snögnutta....


Snart är det vår!


Tips från coachen - klicka på bilden så blir den större! 



               




Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards