annelise

Alla inlägg under februari 2016

Av annelise - 28 februari 2016 16:54

 

Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.


Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?


I min ålder vabbar man aldrig.

I min ålder har man rätt lång arbetslivserfarenhet.

I min ålder har man hunnit lära sig väldigt mycket.


En annan sak. Jag har redan bränt ut mig, rehabiliterats och har numera verktyg till att hantera stress och trötthet. De som ni anställer idag, kanske är utbrända om några år. Jag har redan gjort allt det där.


Så har jag resonerat och blev så glad när jag läste nedanstående artikel. Det är ju så det är... all min kunskap och erfarenhet – inte ett skit värd. Fördomar styr, och förutfattade meningar.


Som tur var fanns det en arbetsgivare som trodde på mig. Den arbetsgivaren har nu en välutbildad pedagog med 30 års erfarenhet till en billig penning.


Häpp!


Åsa Edman Källströmer, VD på rekryteringsföretaget TNG


från Motivation.se


"Jag ser ofta hur talanger väljs bort. Det är ett oerhört slöseri, men inte så konstigt med tanke på hur många jobbar med rekrytering idag. Bortsortering blir konsekvensen av att man låter medvetna eller omedvetna fördomar styra valet av individer. Man tittar sällan på affärsvärdet och matchar människan utifrån det. Istället väljer man med magen och ögonen vilket ofta gör att man bara hittar en person som är precis likadan som en själv. I de allra flesta fall behöver man inte en kopia av sig själv, snarare tvärtom. Men det känns bra när man känner igen sig.


Åsa Edman Källströmer kallar det för ”en käftsmäll” att man ofta rekryterar på gamla meriter som utbildning eller erfarenhet från en viss roll. Under alla år har rekrytering kört på helt fel spår, menar hon. Bedömningar om möjliga framtida prestationer har gjorts utifrån på förlegad information, vilket påverkat antalet felrekryteringar.

 

Hon berättar om forskning som har gjorts på urvalsmetoder, den mest kända är metastudien av Schmidt 2012, som visar att begåvning har den största påverkan på en persons förutsättningar att klara en framtida arbetsprestation - samtidigt som till exempel utbildning och erfarenhet har betydligt lägre påverkan. Dina erfarenheter säger enligt forskningen mindre om hur din arbetsprestation kommer att se ut framöver.


Det dräller av människor med jättekapacitet där ute som ingen vågar tro på. Ofta har man redan i annonsen bestämt vem man vill ha och redan där begränsat (sig)


Vi är skyldiga att ta reda på varför människor gör sina val. Det måste vara möjligt att ta ett steg tillbaka i karriären eller ”downshifta” utan att bli diskriminerad på kuppen".

 

 

 

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards