annelise

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2009

Magi

Av annelise - 11 augusti 2009 12:36

Äntligen ledig några dagar och jag måste säga jag är glad att semesterperioden är över. Det var för slitsamt för min utbrända kropp, trots att viljan är god är köttet mer än motvilligt så nu hoppas jag att jag har lärt mig att tänka mig för innan jag ska vara duktig och ställa upp.


Igår hade vi första mötet för hösten med Stenstans Berättarteater, här hemma hos mig i Älgsjö. Det var roligt att träffa alla igen, och det känns inspirerande att komma igång med berättarvandringarna. Också här får jag tänka mig för och jag har blivit duktigare på att säga ifrån. Det är ett kommande arrangemang, där jag fick dra i bromsen för att inte ta på mig för mycket - och det roliga är, att när man väl säger ifrån och förklarar hur det är, är det ingen som misstycker utan alla är förstående till att lösa det på bästa sätt.


Så varför oroa sig? Bara tala klart och tydligt och stå upp för sig själv....


DET är magi.


Magi är vardagen, livet, jorden och universum och vi...Magi i form av manipulation, häxeri och annat befattar jag mig inte med. Man ska inte snoka i andra människors privatliv, man ska inte göra ritualer för att påverka andra  ...inte ens för ljuset. Ibland måste människor lära sig sina läxor själva, ber de inte om hjälp ska man inte skicka ljus eller healing eller något annat för då kanske man t o m förstör processen. Inte heller, som en del sierskor och medium gör, tittar på andra än dem de spår....


Allt har en balans, att manipulera den balansen stör. Om man tänker att allt hänger ihop, att allt har en motpol och att allt kommer igen. Vill man då påverka vädret? Att få sol på badstranden kanske ger torka för en bonde eller värmeslag för en gammal människa? Att be om mycket pengar för egen del gör att någon annan blir utan, någon som kanske behöver det bättre?


Vem är jag att styra och ändra i universum? Jag är inte den som vet vem som behöver vad bäst..


Därför avskyr jag böcker som "The Secret" med sin amerikanska framgångsideologi, att man kan be om allt och få allt. Det är bara egot.....Och vilka är det som roffat åt sig jordens rikedomar om inte amerikanarna/västerlänningarna, nåja, många av dem i alla fall, och på vilkas bekostnad. Alltför många i västvärlden lever enkelt och många lever väldigt fattigt.


Man ska inte be om en viss man eller en man som ska vara på ett speciellt sätt. Jag bad om den rätte mannen för mig, och jag fick honom. Inte är det perfekt men det är underbart bra.  Att be om en man och göra en lista på alla egenskaper den mannen ska ha är att binda ris åt sin egen rygg. Och man missar en hel del härliga killar på vägen!


Samma när det gäller lägenhet, bil, jobb...jag har gått på den smällen flera gånger, att önska mig ett visst jobb. Klart att det har gått åt skogen! Men i fjol sommar bad jag om det rätta jobbet, och satte t o m ett datum för det. Första september skulle jag ha det rätta jobbet för mig. I slutet av augusti fick jag det - började på praktik första september, blev anställd första oktober och har nu tillsvidareanställning där.


Så, ha tillit till din egen livsplan, det var du som var med och gjorde upp den innan du gick ner på jorden för detta liv, ha tillit till att allt blir precis som det ska...Åh, det är såå svårt när man har en dålig dag, kroppen värker, man gråter av sömnbrist, pengarna är slut men inte månaden....men det är då man behöver tilliten - och på något vis släpper det.


Det är magi, det är det som kallas tro......



 
 
Lie

Lie

11 augusti 2009 13:19

Det finns mycket magi i vardagen, om man lyfter blicken... eller tittar närmare på något man nästan hann passera... I varandet, i nuet, möter vi magin, men vi ser den inte om vi jagar efter något vi tror är "den ultimata lyckan".

Lyckan kanske är paketerad i brunt omslagspapper och har "fel" färg på snöret! Söker vi då efter blanka paket med glitter, missar vi många intressanta ting. (Hm det här måste jag nog skriva om i min egen blogg). Håller också med dig om, att vi inte ska försöka oss på att manipulera. Vi har inte helheten framför oss.

http://liesblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Susanne

11 augusti 2009 21:41

Härligt att du kommit i gång med ditt skrivande igen och med ditt jobb!

"The Secret- Hemligheten" gör mig också konfunderad. Efter det att jag läst Lisa Loves bok "Bortom the secret" tycker jag mig mer känna mig hemma med attraktionslagen. Jag har anammat "den rätte" i mina önskningar. Vi får se när han kommer. Jag har inte någon tid utsatt eftersom jag till och med är rädd att forsera andevärlden. Ingen stress för mig mer!! Berätta gärna en saga för mig nästa gång vi ses... Kram

 
Ingen bild

Lie

12 augusti 2009 12:54

Glömde säga, att det låter jättebra att du kommit dithän, att du kan begränsa dig, på ett sätt som känns bra. Det är en konst att lära sig det, om man varit ja-sägare i hela sitt liv. Bra jobbat! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards