annelise

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2009

Idag blev jag less...

Av annelise - 24 augusti 2009 09:41

Förlåt att jag är grinig men måste man hela tiden skriva ALLT på facebook? Solen skiner, lingonen är mogna, var ut till brevlådan och tillbaka och såg det grå grusets vackra schatteringar blänka i morgonsolen...Åhh, jag tänker positivt och är sååå lycklig....Ljus och kärlek till alla....En ny fantastisk dag...!!


Men hallå! Verkligheten är helt annorlunda för miljoner människor världen över. Man säger inte till en människa som är döende i cancer att tänka positivt, "det är inte hur man har det, utan hur man tar det" - jag är så trött på alla flåshurtiga klichéer. Livet ÄR skit ibland och man måste få ha en dålig dag. Det betyder inte att man inte förstår att uppskatta det som är bra, det betyder inte att man är otacksam på något vis. Ibland blir det bara för mycket.


Jag är inte döende i cancer, jag har en jävla värk och dras med en förlamande trötthet som tar all must ur mig och ständigt dåligt samvete för allt jag inte orkar göra, allt jag orkade förr och tyckte var roligt.


Kom inte med uppmuntrande tillrop om att vara lycklig för småsaker, det funkar inte. Ta människors smärta på allvar, säg bara "jag förstår att det är jobbigt" och låt det vara med det. Säg inte till en mor som mist sitt barn att tänka positivt - det går aldrig över! Det är ett hån och inget annat!


Man lär sig leva med det, inget mer....


Jag är oändligt tacksam för det jag faktiskt har nu - en man som älskar mig, bor på en vacker gård mitt i spenatidyllen, en bil som funkar, ett jobb jag trivs med, två barn som blivit självständiga och kloka vuxna...ja, solen skiner t o m idag!


Det kunde vara värre, betydligt värre, men också betydligt bättre.....



 
 
Katarina

Katarina

24 augusti 2009 10:04

Väldigt bra skrivet. Jag håller helt med.
Allt ska hela tiden låta så lyckligt och harmoniskt. Verkligheten är inte alls så.

/Katarina

http://katarinas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Susanne

24 augusti 2009 19:12

Jag håller med dig. Det är som om det inte är tillåtet för upplysta människor att ha en tung period, dag eller stund. Hjälp får man bäst när någon lyssnar utan dessa klämkäcka råd. Vi har alla vår egen verklighet och kan aldrig jämföra den med andras, eller negligera dem för att andra har det värre...
Det är ju faktiskt på nåt sätt lite dömande. Livet är så mångfasetterat. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards