annelise

Alla inlägg den 14 juni 2011

Av annelise - 14 juni 2011 09:03

Det skrivs mycket om självkänsla, speciellt i amerikanska självhjälpsböcker vilka jag (som trogna läsare känner till) inte ger ett skvatt för. The Secret t ex, är enligt mig mest bullshit.





Självkänsleboomen i USA (och här) drog iväg med oanad hastighet i och med hela positivitetstänkandegrejen, som jag skrivit om förut (det blir mycket för trogna läsare att komma ihåg i det här blogginlägget)


Okej, bra självkänsla är bra, men blir det för mycket självkänsla är det lätt att uppleva sig själv som speciell och lite förmer än andra. JAG är minsann värd det bästa...javisst, men det är DU också....Det finns exempel på människor som anklagar Gud för att han inte sett till att de fått det de bett om....det ska ju vara så enkelt.....lagen om attraktion. Se ovan - bullshit!


Prova medkänsla - smaka på ordet...ja, det är Dalai Lamas devis - Compassion - att känna med andra....men ha också medkänsla med dig själv! Acceptera dig själv med dina fel och brister, älska dig själv med dina fel och brister, känn med dig själv, precis som du är!


Det är medkänsla - och i förlängningen en bra form av självkänsla. Som Tage Danielsson sa - Känn dig själv, peta på dig då och då. (Det har jag också skrivit förut, va?)




 


Men - jag får väl älska mig själv, och ha medkänsla med min begynnande gaggighet (bland annat) och därmed öka min självkänsla att

jag är bra som jag är - faktiskt!


Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards