annelise

Alla inlägg den 1 januari 2010

Av annelise - 1 januari 2010 11:07

Sverige är förunderligt i allmänhet - kommuner och Posten i synnerhet. Jag flyttade hit för två år sedan, bor 2 mil utanför Härnösand och detta är den fantastiska historia som avslöjats för mig sedan dess.


Detta har hänt:


När jag flyttade hit och adressändrade anmälde jag den adress min sambo hade, såklart - hur svårt kan det vara? Fick dock bakslag av folkbokföringen och i sammanhanget fick jag veta att kommunen ändrat adressen - och det tre gånger under de dryga 20 år han bott här.


De har ändrat byanamn och numrering hit och dit, hej å hå....


Nuläget:


Senaste tiden har post försvunnit för oss, folk har ringt och frågat efter adressen mm....men vi har inte flyttat? I synnerhet inte min sambo som bott här hela tiden.


Igår fick vi också höra av en kompis som bor 8 km bort, och som de också ändrat adressen för flera gånger, att han fått två inkasso, bl a av Telia, pga obetalda räkningar - räkningar som inte delats ut av posten pga fel adressering - men inkassot hittade fram??


Och han har definitivt inte heller flyttat.


Däremot delas direktreklam ut, adresserade erbjudanden om tidningsprenumerationer t ex....då hittar postens utsända fram!


Vad är då anledningen till detta administrativa elände? Jo, av någon anledning anser kommunen att t ex brandkår inte skulle hitta fram på den gamla adressen? Men - hur har de då hittat förut?


Eller - vi kanske ska vara glada att vi inte behövt uttryckningsfordon för då kanske de hade kört fel i alla fall?


Men hallå - en adress är en adress - det är väl om man ändrar som det kan krångla till sig...men när staten ändrar är det minsann en annan sak!


Grejen är alltså att de håller inne posten för att VI inte har adressändrat - men vi har ju inte flyttat?


Och detta får folk bra, väldigt bra, betalt för att sitta och räkna ut! Man tar sig för pannan.....


 


Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards