annelise

Alla inlägg den 28 september 2011

Av annelise - 28 september 2011 13:12

...så är det, så blir det.....först kli'r det, sen svi'r det...


Ont lär det göra i alla fall. Var till smärtmottagningen i Sollefteå igår med min smärtande rygg. Varken värktabletter, träning eller massage har hjälpt. Facettleder hade jag aldrig hört talas om men så var det....


Wikipedia:


Facettleder är de små leder som sitter mellan kotorna i ryggraden på var sida om mitten. Facettleder finns hela vägen ner till korsbenet. 


Facettlederna är en mycket vanlig orsak till smärta i ryggen och även kan orsaka så kallad överförd smärta med utstrålning ner i benen. Det är brukligt att man testar facettlederna med specifika blockader, s.k facettledsblockader

där man med hjälp av röntgengenomlysning placerar en nål så att spetsen hamnar i anslutning till nerven och därefter bedövas bara denna nerv med en liten dos bedövningsmedel. För att testa en facettled måste två nerver bedövas eftersom varje nerv försörjer leden på samma nivå samt leden nedanför. 


Oj, det ser jag fram emot!


Och enligt en finsk webbdoktor:


Facettleder kan bli slitna eller inflammerade och är en vanlig orsak till ryggvärk. 


Värk som kommer från en facettled brukar bli värre om man böjer sig bakåt så att leden trycks ihop och värre om man står eller sitter långa stunder i samma ställning. Om förslitningen blir stor kan den förorsaka ischassmärta som strålar ner längs benet. 


Se där - varför har ingen sagt det förut? Eller rättare sagt, varför har ingen lyssnat på mig när jag sagt det? Men det går att fixa!


Och så här gör man enl neuros.net.


Läkaren rengör och steriliserar området på ryggen just over den berörda leden. Under procedurens gång genomgår du fluoroscopisk röntgen som möjliggör införandet av nålen i den rätta facettleden eller lederna. Så snart nålen är på rätt plats, injiceras lokalbedövning och anti-inflammatorisk medicin. Du tillfrågas om du upplever smärtlindring eller inte för att det skall säkerställas att injektionen görs på rätt ställe och bestämmas om ytterligare injektioner behövs. Denna procedur kan sedan upprepas beroende på antalet berörda facettleder.


Isch - det kan bli obehagligt....


Omedelbart efter proceduren kommer din smärta att ha minskat eller fullständingt gått bort. Du bör göra allt det som normalt gjorde att du fick ont så att du kan bedöma graden av smärtlindring. Du kommer att kunna gå omedelbart efter ingreppet.


Sicken tur, men jag får tydligen inte köra bil? 


Sådär, till sist, en läkare som  kan sin sak - inget tjat om träning och tabletter - jag tror hon visste redan innan hon gjorde sin undersökning.


Tänk att slippa allt tjat från vältränade sjukgymnaster som kritiskt granskar min feta mage och påpekar "tränar du?" - Nej, det gör för ont...."Jamen, du måste träna..."


Tänk att slippa förslag om tabletter hit och dit. 


Tänk att bli trodd och tagen på allvar och det faktum att hjälp finns! 


Tänk att hon säger "vi ska hjälpa dig, du ska inte behöva ha ont".....!!!


Tänk att förbättringen kan vara från 2-3 månader upp till tre år men sen kan man göra om det! Jesses, jag är glad för en vecka utan smärta!


Nu väntar jag på kallelsen.....och nu har jag suttit för länge vid datorn...ajajaj....


 






Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards