annelise

Alla inlägg den 6 januari 2012

Av annelise - 6 januari 2012 12:51

Happy Birthday to me!


Att fylla år - ja, man fyller på år efter år, av visdom och kunskap, erfarenheter och upplevelser och det är väl det som är meningen? Men kroppen slits och förfaller och det är inte lika roligt. Någon sa en gång att "kam och hårborste är det som livet ger en när man blivit flintskallig"....Ett annat bra citat är "livet är som att steka pannkaka - precis när det börjar gå bra, är smeten slut".


Men jag har fyllt år förut, många gånger är det nu. Här kommer en resumé av minnesvärda födelsedagar....


Först - 3-årsdagen. Uppvaktning och sång av mamma och pappa, choklad i den stora svartvitrandiga koppen - så 50-tal! Åsså kalas med kompisar och en massa tanter. 


 
 


6-årsdagen - vaknade på morgonen av ett ljussken - nej, det var inte änglar utan mitt dockskåp som stod på bordet och lyste! Det hade fått elektricitet! Små lampor och kontakter som gick ut genom dockskåpsväggen och vidare in i det riktiga elnätet. Det dockskåpet gav jag bort när jag flyttade en gång, väldigt dumt gjort och det ångrar jag nu. Men min dotter hade också lekt klart med det, så. Man ska ju inte spara gammalt skräp? Jo, visst gammalt skräp ska man absolut spara, sån´t som är bra minnen och ger bra energi.


Nu tar vi ett hopp tror jag, mina födelsedagar flöt på i lugn takt genom skolåren och tonåren. Eftersom jag fyller på trettondagen var det alltid helg och alltid skollov - ingen sjöng för mig i skolan, ingen hade pengar kvar efter jul, alla som varit hemma över helgerna reste tillbaka på trettondagen - där fick jag sitta ensam och övergiven.     ...nejdå.


Hittar inte ens en bild...?


Inför 30-årsdagen fick vi för oss i tjej-gänget att försöka överraska varandra. Eftersom jag fyllde sist av alla var jag helt säker på att de inte skulle kunna överraska mig! Men se, det kunde de......På födelsedagsmorgonen, vid 8-tiden, gick min dåvarande sambo ut med hunden och jag låg kvar i sängen. När han kom in igen så han lite konstig ut men det var inte så ovanligt...strax efteråt ringde det på dörren och in kom mina kompisar, i nattlinnen och morgonrock, med papiljotter i håret och dukad frukostbricka, kaffe och te i termos, mackor och som present till mig, en uppsättning egna papiljotter. Sen kröp de upp i vår dubbelsäng och så fikade vi där allihop, även hunden.


Det var kul!


När jag fyllde 40 smet jag till stugan, och de som ville gratta fick komma dit. Vi blev faktiskt ett gäng! Härifrån finns bilder i alla fall och så här såg jag ut då:


 
 


50-årsdagen sköt jag på - jag menar, jag har alltid fyllt år mitt i mörkaste vintern och varför ska jag alltid behöva göra det? Så flera år i förväg planerade jag att ha fest på sommaren och på en av de vackraste platserna i världen, Gene Fornby. Tack vare goda vänner och en fantastisk sommar blev det en magisk fest! Jag hade också ganska nyss träffat min nuvarande sambo och allt var bara perfekt!


                       


Undrar om jag ska sluta fylla och börja tömma istället? Tömma bort lite skräp och få plats att fylla på nytt, som är bra.


Född -56, fyller 56.....9 år till pension - det finns tid kvar!  Och den här låg etta på Billboardlistan 6 januari 1956!


Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards