annelise

Direktlänk till inlägg 10 april 2009

Långfredag

Av annelise - 10 april 2009 11:01

Innan kristendomen tog över hängde den här helgen ihop med vårdagjämningen och hette Ostara. Man firade helt enkelt Modergudinnan och Vårgudinnan Austro/Eostra/Eastre, därav kommer den engelska ordet Easter(!)

Och som vanligt sedan hednisk tid lever många traditioner kvar, t ex små lamm, kycklingar och att måla ägg, faktiskt!

Man tänker också på att jorden vaknar till liv, allt spirar, växer och knoppas, ja, inte här i Norrland då, men under marken händer det saker! Djuren får sina små och på vår gård har redan några lamm kommit till världen. Fler är på gång och det blir härligt när hela växthuset är fullt av små, söta skuttande lamm, svarta och vita. Nå´n kanske försvinner till tele2, det är faktiskt så att de svarta fåren går sin egen väg!

Jag såg faktiskt några små ynka tussilago i diket här igår, taniga och kalla om fötterna var de. Ska ta in ett par när solen värmt dem och de har slagit ut lite mer. Jag har på senare år fått svårare och svårare att plocka vilda blommor, de är faktiskt vackrast där de växer. Men några stycken blir det, bara för att...

För att gå tillbaka till hedendomen så firades också vårguden Ing (Ingwar), som hade stark manlig kraft, sexualitet och fruktsamhet. Se där, manlig och kvinnligt, alltid, alltid, alltid...!

Och vad är vårdagjämningen om inte balans mellan ljus och mörker, mellan vinter och sommar......Equinox

Glad Påsk på er!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards