annelise

Direktlänk till inlägg 10 december 2010

Väntan

Av annelise - 10 december 2010 16:44

I advent läser jag på Facebook om vänt....I forn sed väntar man på midvintersolståndet och ljusets återkomst. Ett sätt att vänta är att fixa till en "väntljusstake" en idé som tilltalar mig på alla de sätt och vis. Nu har jag änteligen lyckats få till ett väntljus i alla fall!


Man kan ju också som en medlem skriver ha ett "hjul" för hela året....


Jag, såsom mer eller mindre hedning, pagan, tycker inte att kyrkans budskap ska vara det enda rätta. Jag tror på gud, men gud finns i oss alla och det finns många gudar. Grundbudskapet är detsamma i många traditioner....


Men jag ska inte fördjupa mig i det utan berätta om Väntljusstaken, och gruppen på Facebook....och jag citerar:


"Väntljusstaken är ett alternativ till den kristna adventsljusstaken. Även den som inte väntar på Jesus återkomst kan känna ett behov av att tända ljus i den mörkaste årstiden och räkna ner dagarna till julen som ju är en högtid som firas av så många fler anledningar än just kristus födelsedag. Från början är julfirandet en hednisk tradition som hänger samman med midvintersolståndet och solens födelse, men som de kristna "lånade" för att göra till sin. Därför är det inte mer än rätt att vi nu lånar vi de kristnas adventsljusstake och gör den till vår!

Väntljusstaken har sex stycken ljus som tänds de sex torsdagarna (eller onsdagarna) innan midvintersolståndet. Vilken sexarmad ljusstake som helst duger, och du dekorerar den efter eget tycke. Namnet "Vänt" är en ordlek med orden vänta och advent.

Detta är en ny sed under utveckling, var med och skapa och sprid den!


Glad Vänt!"


Några kommentarer till detta:

"Tycker det är en lysande ide, men föredrar att lägga väntans tider på en onsdag som är Odens dag, då med syfte på att det är Oden som drar ut på krigartåg och jagar bort trollen som håller mörkret."

 

"Här i Danmark är väntljusstaken oftast gjord av en krans av granris, dekorerad med band och med fyra band (mellan ljusen) hänger man upp den i taket.
Skuggan av detta ser ut som ett lite snedvridet solhjul.
Jag brukar hänga upp den kransen den 13.e och tända alla fyra ljusen. Sedan tänder jag dessa varje kväll, och gläder mig åt att vi snart rundar ett av "hörnen" i årshjulet. Inte så mycket väntan kanske när alla fyra ljusen tänds samtidigt, men det ger ändå en underbar känsla av att nu är det snart dags.

Jag har även en fyrarmad rund keramikljustake med Yggdrasil och nornorna i mitten och en liten dvärg vid varje ljus, som vi brukar tända vid solstånd och dagjämning."

 

Jag tycker det låter alldeles fantastiskt! Vilken idé! Man är så inkörd på denna adventsstake att man inte kan tänka på annat...och Ikeas alla varianter som blir mer och mer trendiga allteftersom.


Nej, jag vill tillbaka till ursprunget, det gamla, den forna seden.....


Det finns också verser att läsa till varje ljus, som en önskan eller affirmation i väntan på solens återkomst. Tänk att höra dem på adventssamlingarna i skolan eller på jobbet.....Jag vet inte vem som skrivit dem, men om någon vet så säg till så lägger jag in namnet. Jag har bara tagit uppgifterna från gruppen tills vidare och menar inte att göra dem till mina.


Däremot; 

Jag märker mitt väntljus med de fem första runorna i utharken och avslutar med färunan för fullbordan. Varje runa symboliserar en affirmation i väntan på solen och ljusare tider.


I gruppen börjar man med färunan och använder de fem första runorna i futharken. Jag hör till dem som använder uthark och börjar alltså med det vilda i ur-runan och avslutar med det tama i fä-runan. Versen nedan är alltså lite förskjuten för att passa mitt sätt att tänka.

 

Vi tänder det första ljuset i vänt
och låter det i urrunans tecken brinna
Med allting som kommer och allting som hänt
må det om tidernas gång åminna


Vi tänder det andra ljuset i vänt

och låter det i þursrunans tecken brinna
När vinterns förödande krafter vi känt
må det om vårens återkomst åminna


Vi tänder det tredje ljuset i vänt

och låter det i assrunans tecken brinna
I vördnad till guden som solen tänt
må det om regins makt åminna


Vi tänder det fjärde ljuset i vänt

och låter det i reiðrunans tecken brinna
I längtan till det som en dag skall ha återvänt
må det om resan mot mål åminna


Vi tänder det femte ljuset i vänt

och låter det i kenrunans tecken brinna
Ett ljus som åter i mörkret är tänt
må det om julens hopp åminna

 

Vi tänder det sista ljuset i vänt
och låter det i färunans tecken brinna
Tills solens drottning på nytt återvänt
må det om hennes prakt åminna

 

 

 Så här blev mitt ljus!
Runorna går runt hela ljuset och börjar som sagt med Ur....
I silverskålen finns vatten, stenar och granris och några glittrande paljetter som återger ljuset

Jord, eld, luft, metall och vatten - naturen och ljuset. Jag känner mig väldigt nöjd!

 

Bless!

 


 
 
Ingen bild

Lamin

18 november 2019 23:07

Jag tänder en Väntljusstake med 9 ljus, och jag tänder 1 varje torsdag (Torhelgd) som börjar efter mitt Alvablot (vinternights) v.43, så den sista tänds torsdagen v.51
På varje ljus ristar jag en runa, när jag senare tänder den runan, pratar jag om den runan, något om runan i det förflutna, nutiden och framtiden.

annelise

30 november 2019 16:55

Det lät intressant! Tycker redan de sex ljusen hjälper mig framåt, det måste bli ännu bättre med nio ljus. Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards