annelise

Direktlänk till inlägg 13 december 2010

Lucia

Av annelise - 13 december 2010 08:43

Ända sen jag var riktigt liten, så länge jag kan minnas har jag älskat Luciadagen. Det bästa jag visste var att få klä mig i den långa vita särken och ha ljuskronan på huvudet - aldrig var jag så fin som då. I skolan var jag den största entusiasten i Lucia-tåget och även om jag inte var Lucia trivdes jag som aldrig annars. Resten av julen passerade mer obemärkt förbi.


Nu på morron har jag sett tv´s Luciafirande och satt och funderade varför detta går så djupt i mig, jag som inte är praktiserande kristen eller religiös och t o m har gått ur kyrkan. Vad är det med julens budskap som trots allt får mig att rysa?


Själv tror jag det djupt nere och innerst inne har med hedningen i mig att göra. Det sitter djupt i själen den här årstiden att vänta på ljusets återkomst.


Men Jesus då? Hur kom det sig att den historien uppstod för 2000 år sedan, att en stjärna tänts och ett barn har fötts....


Jo, men varför inte? Himlafenomen uppträder hela tiden och fåraherdar på den tiden hade inte hört talas om kometer och nebulosor och stjärnor som flammar upp och slocknar. Samtidigt föds ett gossebarn i ett stall, bara det var rätt ovanligt. Gossebarnet växte sedan upp till en ung man med stor klokskap och visdom och en enorm kärlek till alla och till alltet och någon kopplade ihop tecknet på himmelen med barnet....


Det kan ha varit så.


Historieskrivarna är som vi vet oeniga på den punkten. Det första kyrkomötet i Nicaea år 325 var det första ekumeniska kyrkomötet. Omkring 250 kristna biskopar deltog för att skapa en gemensam troslära för hela kristenheten. Bl a avgjordes frågan om Jesu gudomlighet genom omröstning. Ett resultat av det var att det som inte överenskommits där, skulle betraktas som kätteri och förkastas, och om nödvändigt utrotas. (Wikipedia)


Men det måste ju ha varit någonting? Jag tror att de vanliga människor som skrivit och berättat, som skrivit psalmer och lovsånger - de känner något djupt i hjärtat som inte präster eller kyrkor kan rå på.


Jesus sa faktiskt: "Forma inga levnadsregeler om detta....skriv inga lagar såsom lagskrivarna gör" och det var nog där det gick fel, på kyrkomötet i Nicaea, år 325.


Luciatraditionen här hemma är en blandning av italienska Lucia, det sicilianska helgon som vägrade giftas bort och gav hemgiften till de fattiga i stället, och den nordiska traditionen, där unga män under årets mörkaste natt gick runt i gårdarna och sjöng och också kvinnan på gården kom med ljus på en bricka. Senare kom hon på att sätta dem i håret.....


Det handlar ju om det, att skingra mörkret, okunskap och rädsla, som är det enda hindret för total kärlek.


Förra året skrev jag om den förkristna julen, intresserade läsare får gärna ta ett skutt tillbaka i tiden, till den 12 och den 20 december 2009, då jag skrev om Yuletideoch hur det kan vara idag.


Jesus sa också: Älska varandra! Ett budskap som går igen i alla traditioner även om det missbrukas på alltför många håll. Man älskar dem som man anser förtjänar det, som har "gjort rätt" enligt någons förvridna mall....


Nej, "älska din nästa såsom dig själv" och "gör mot andra det du vill att de ska göra mot dig" - man behöver inte vara kristen, religiös eller höra till någon kyrka för att leva efter det.  Det finns överallt och man kan bara försöka, och göra sitt bästa, hela tiden, hela tiden....



 
 
Lie

Lie

15 december 2010 18:50

Vad gullig du är på bilden :-)
Påminner lite om Meya

http://www.fylgja.net

annelise

15 december 2010 19:29

Det var fint beröm!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards