annelise

Alla inlägg den 11 december 2011

Av annelise - 11 december 2011 16:16

Miiigräään - smaka på ordet....

Mi - en skarp skärande klang, som en iskall istapp som spricker i solen, klirr, kling....

Grän - grämelse och gråt, grävande smärta....

Som en kniv rakt in i pannbenet....på en skala 1-10 en klar 10 = värsta tänkbara smärta. Ja, faktiskt!


Konsulterar Wikipedia; 

"Migrän är en kronisk huvudvärkssjukdom som kännetecknas av mycket smärtsam pulserande huvudvärk som förvärras av ansträngning. Vanligt är att värken upplevs sitta i ena halvan av huvudet och ibland vandrandes från ena sidan till den andra. Värken kommer i anfall som kan vara i allt från en halvtimme upp till fyra dygn. Frekvensen av dessa anfall kan vara från enstaka gånger per år till flera gånger i veckan. Många med migrän upplever en förhöjd känslighet mot ljus och ljud. Det är inte ovanligt att man under ett anfall vill ligga ostörd i ett mörkt rum. Ordet migrän har sitt ursprung från grekiskans hemikrania, vilket betyder "halv huvudskål"."


Sumatriptan hjälper men det får man inte ta för ofta. För mig då, som har migrän en gång i veckan, minst, blir det för ofta och just nu äter jag annan medicin som inte får kombineras med sumatriptan. Min diagnos är "svår migrän"....

Plötsligt är jag tillbaka 20-30 år i tiden, innan sumatriptanet fanns tillgängligt för alla i tablettform, och jag inte tålde ergotamin heller, utan åt två Treo 3-4 gånger om dagen för att överleva anfallen och kunna utfodra mina barn och min hund, det fanns dagar då jag var tvungen att jobba i det tillståndet men till sist gick det inte längre utan min första vägg var ett faktum.

Jag har fått mycket kommentarer och även skäll för min migrän. Tydligen har den orsakat en otrolig frustration hos arbetskamrater och familj. Jag då? Nej, jag var kanske bara lite lat, och ville vara hemma och pyssla lite.....

Min dåvarande man fick ibland ta hand om barnen då jag inte tog mig ur sängen, varpå han vankade framochtillbaka och tittade på mig med jämna mellanrum "är du inte bättre snart, så jag kan åka till jobbet, gå ut med hunden alternativt ta en flygtur...?"


Arbetskamrater kommenterade när jag ringde mig sjuk "vadå, ont i huvudet, det har jag också, men jag tog Alvedon och gick ändå, jag!" För att inte tala om utskällningar för frånvaro - ja, det är sant......


Otaliga goda råd, prova det ena och det andra, naturmedel och affirmationer, meditationer och motion, ät ett kylskåpskallt päron och gå ut i skogen, TFT-knackning och EFT-knackning, massage, akupressur, akupunktur, zonterapi, taktil stimulering, förebyggande medicin, smärtstillande, avslappning - you name it, I have done it! Allt utom att doppa huvudet i en hink vatten tre gånger och ta upp det två gånger. Det vore nog den ultimata hjälpen, dock oåterkalleligt, så det skippar jag. Det är ju faktiskt bara migränen jag vill slippa....


Idag har det alltså varit dags igen, därav denna drapa. Läste en gång om Alf Svensson, förre KD-ledaren, som sa att efter att ett migränanfall släppt, gick han med på allt - hans barn kunde be om vadsomhelst och de fick det. Jag kan förstå det - känslan när ett anfall lättar är enorm. 


Bland de första gångerna jag provade healing var just en sån gång. Jag hade bett en god vän skicka healing till mig och efter ett tag, när jag låg där på sängen (och led) var det som om någon tog tag i halva min skalle och lyfte bort huvudvärken. Jag kände riktigt hur den droooogs ut ur mitt huvud. Ringde sedan min vän och kollade tiden, jo, mycket riktigt - det var just då hon skickade healing till mig.


Det är outgrundligt, förunderligt och märkligt - ibland fungerar det inte men det är väl som det ska, det också.


Just nu dröjer sig en viss värk kvar, som bäst kan beskrivas som spännande, dock inte strålande som den var 04.30 i morse. 


Snart mat och en ny vecka....om två veckor är julen över.


 










Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards