annelise

Alla inlägg den 7 augusti 2012

Av annelise - 7 augusti 2012 17:52

Jag vet att jag skrivit om det förut - tänkespråk och snusförnuftiga kommentarer. 


Häromdagen hade en vän på Facebook lagt upp en bild där det stod: "Jag ansvarar bara för det jag säger, inte för det du förstår".


Därmed sällar sig uttrycket till den långa rad av New Age-floskler som enbart används för att skuldbelägga den enskilda människan. Lägg nu märke till att jag skriver "används" - inte att utrycket betyder just det....men New Age är ytligt och den enskilda människan ska inte behöva ha något personligt ansvar. "Det är inte hur man har det, utan hur man tar det" - "Man väljer sitt lidande" (Säg det till en som nyss fått ett cancerbesked) "Det är ditt eget val" - "Allt har en mening"


Om jag nu råkar sparka ihjäl din hund så är ju inte jag ansvarig för din reaktion. Väljer du att sörja så får du skylla dig själv att du går omkring och är ledsen.


I min värld säger och gör jag inte vadsomhelst - jag försöker vara respektfull och ta hänsyn till vad människor kan tänkas känna. Jag säger eller gör inte rakt ut vad jag känner och lägger ansvaret för en eventuell reaktion på mottagaren. Jag försöker bemöta andra som jag själv vill bli bemött. Jag försöker behandla andra som jag själv vill bli behandlad....men det hjälper tammefan inte.....


Det finns folk som alltid på något vis ska ha rätt, som kör över en utan att ens försöka väja, eller bromsa in det minsta. Som kommenterar det jag gör och hur jag gör det och dömer, ja, dömer och fördömer och jag är så trött på att jämnt förklara mig och försvara mig att jag inte ens begriper varför jag skrivit det här.


   

  


Citat · Surr

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards