annelise

Direktlänk till inlägg 14 juli 2013

Vacker?

Av annelise - 14 juli 2013 21:37

Så här skriver en vän till mig på sin Facebook-sida idag:
 
"Jag är så less på män som har ett behov att tala om för mig hur jävla ful jag är.
Att tjejen bredvid mig är sötare, snyggare och smalare. Att jag har hästtänder eller att jag ser ut som en hare. Att jag är för tjock eller för töntig. Att jag borde ha linser istället för glasögon.
Jag trivs i mina glasögon och tycker att jag är fin i dem och ja, jag vet att jag har stora framtänder. Jag borstar mina tänder minst två gånger om dagen och det är då svårt att missa dem när jag ser mig i spegeln. Ja, jag är kanske inte så särskilt snygg eller söt för den delen men jag är inte vederstyggligt ful för det. Jag är ganska alldaglig.

Ja, jag är inte smal som kvinnan i Special K-reklamen men jag är proportionerligt tjock. Jag är ett timglas, jag har samma mått på min byst som höft och min midja är något mindre. Jag har en liten näsa, höga kindben, stora läppar. Jag ser väl ut som Marilyn Monroe om hon vore en överviktig tjej i sina bästa år. 

Jag har gropar i mina lår och bristmärken på min mage och hängtuttar för att jag konstant pendlar i vikt. Jag har sen jag var 8 år kämpat med att vara tillräckligt smal och snygg så att jag får vara med i gänget eller i alla fall slippa höra hur ful jag är. Detta har lett till att jag har dålig självbild och tre av fyra ätstörningar. Dessa demoner kämpar jag med dagligen och jag gör det ganska bra. Jag har börjat kunna titta i spegeln och gilla vad jag ser. Det fanns en tid då jag inte mådde så bra. Då min mamma satt i min soffa och grät. Hon bad mig att välja livet, att inte dö. Jag har valt livet! Därför gör det mig så arg att vissa män bara måste gå fram och tala om för mig, eller den kille som verkar visa intresse, att jag är ju så ful och inget att ha. Till och med på mitt jobb råkar jag ut för detta. Då jag jobbar i servicebranschen så har jag gäster som talar om för mig att de gör sin växling i nästa kassa hos hon som är söt. 
Jag kan tala om för er att vi är lika kompetenta den söta tjejen och jag. Vi ger lika bra service. 

Jag skulle aldrig tala om för någon hur ful de är, aldrig! Det händer däremot att jag går fram och ger en komplimang. Ni kanske ska prova det istället och har ni inget snällt att säga så håll då tyst eller vänta tills ni kommer in på herrtoan och förfasa er där över den där vederstyggliga bruden ni såg. Men låt mig slippa höra er! Tänk även på detta att så som ni behandlar mig så kanske någon annan behandlar er syster, dotter, mamma, flickvän eller fru. Hur skulle ni känna om någon gick fram till dem och sa att de var det fula och sjukt oattraktiva? Ni skulle bli ganska ledsna eller hur? Tänk på det nästa gång innan ni öppnar munnen!"
 

Jag blir fullständigt rasande. Oavsett hur någon ser ut har ingen annan rätt att bete sig på detta vis. Oavsett vad man tycker....
 
Jag kan känna igen det delvis för jag har alltid fått höra att jag ser så arg ut. För en tid sedan läste jag boken "Härskarteknik" av Elaine Bergkvist, där hon bl a berättar att hon alltid fått höra att hon ser arg ut och hon har förstått att det beror på hennes kindben. Hallå... jag med! Det beror på mina kindben! Inte på att jag är arg, sur, allvarlig eller något annat. Mina kindben, mitt ansikte är skapt på det sättet! Hur kan någon döma mig då? 
 
Hur kan någon döma min vän på det där sättet? Hon är jättefin och har en otrolig personlighet och utstrålning....
 
Jag har nog av utseendefixering hemma, med en dotter med ätstörningar och en bonusdotter likaledes med ätstörningar. Allt är inte yta. Jag ser min dotter sitta och gråta för att hon tycker hon är tjock, sen kan hon inte låta bli att äta ändå. Hon har fel kroppsuppfattning och en genomusel självbild. Nåde den som säger nåt till henne och jag får veta det! Den personen skär jag ballarna av!
 
Jag är trött på den utseendefixerade ungdomskult som härskar i världen. Brun, smal, stora tuttar, vita tänder, blont hår. Och unga tjejer går på myten och bleker hår och tänder, opererar tuttarna och kräks upp maten. För att passa - vem då? Vem har satt normen? Vem bestämmer hur man ska se ut? 
 
Du och jag? 
 
Och så får jag den här länken http://www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/varfor-det-finns-ju-inga-brost-att-halla/ - och blir alldeles mörkrädd!
 
Det är så tragiskt, så patetiskt att inte duga som man är, att man inte kan få åldras normalt....Jag är lika trött och less som min vän som skrev på Facebook. Och jag hoppas, jag hoppas att alla tjejer, gamla som unga, fattar att det är det naturliga som är vackert, att den gamla klyschan att skönhet kommer inifrån är sanningen.
 
Att skönheten finns i betraktarens ögon.
 
 

 
 
Fia

Fia

8 augusti 2013 15:22

Så förskräckligt att en människa ska bli behandlad på det viset!! Jag läste ett liknande inlägg på en annan blogg igår, och jag börjar inse att det är vanligare att man tror att människor (oftast män) trakasserar andra med härskarteknik och nedlåtande kommentarer om utseende. Så vidrigt!

http://neverkeso.blogg.se

annelise

8 augusti 2013 22:10

Ja, man tror inte folk kan vara sådana men tyvärr! Okunskap och oftast ren dumhet. Och dumma människor är farliga för de tänker inte själva utan blir följare......

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards