annelise

Alla inlägg den 11 november 2010

Av annelise - 11 november 2010 11:41

En släkting till mig skrev i sin status på Facebook att hon "vinner dagens upplaga av Sveriges sämsta morsa."


I min kommentar citerade jag Cecilia Hagen, författare och krönikör på Expressen: "Du själv är den bästa dåliga morsa dina barn kan ha." (Vissa fattade inte det, vilket framgår av kommentarerna.)


Men så är det....morsor har dåliga dagar, morsor är trötta, har inte ätit, har pms, är oroliga för pengar, jobbet, gamla föräldrar, kompisar, maken.....morsor är människor. Men den dagen man känner sig som en dålig morsa är man ändå den bästa morsan för sina barn, för hur dåligt man än mår och hur trött man än är, bryr man sig alltid mest om barnen, man ser alltid till att barnen har det bra och man älskar dem villkorslöst!


Finns det då dåliga morsor? Ja, tyvärr finns det det, de som styrs av sitt ego och sitt eget "förverkligande" och glömmer bort att finnas där. Som ser till att barnen har tv, dator, stereo, mobiltelefon men inte en varm famn, ett lyssnande öra och ett vakande öga. Det finns därmed barn som inte har någon att fråga och bolla med inför skolan, kompisar, pubertet, och allt vad det kan vara. Morsor som "minsann inte ska sitta hemma med någon unge".


Nuförtiden får man ha barnomsorg även om man är arbetslös, sjukskriven eller hemma med syskon. Arbetslös okej, man kan behöva rycka in någonstans men måste man ha barnen bortlämnade hela dagen? Sjuk, ja, helt klart, man orkar kanske inte med som man skulle vilja. Bättre att få bli frisk i lugn och ro.


Hemma med syskon? Man tar sig för pannan, vilket barn förstår varför h*n måste vara på dagis när mamma är hemma med bebisen? Varför får inte jag vara med mamma? Jaja, detta varierar med ålder, helt klart, men jag har jobbat över 20 år i barnomsorgen och sett alla varianter. Ett litet barn mår bättre hemma med mamma och för jösse namn, förr hade mammor 10, 11, 12 ungar och klarade sig alldeles utmärkt. Men det är klart, hon kunde inte gå på gym och sen dricka latte med väninnorna.....


Äldre barn behöver kompisar, ja, men så låt de ta med kompisar hem då! Det är väl jättemysigt att sitta och äta mellis med ett gäng ungar som har massor att prata om och funderingar om både det ena och det andra. Fler klokskaper har nog yttrats runt ett mellis-bord än i regeringens fikarum skulle jag kunna tro.


Ta till vara barnen, medan de är små och du har fantastiska vuxna barn att umgås med, som vill vara med dig, som ringer och frågar hur du mår och som anförtror dig stort och smått (och en del du kanske inte velat veta, ibland :-))


Förr var barnen ålderdomens trygghet - ju fler barn, ju fler som tog hand om dig på ålderns höst. Ibland undrar jag varför en del har barn nu....om man inte vill vara med dem?


       Jag och min förstfödde                          Min mor och min dotter


     


Och innan jag blir anklagad för fördomar igen - ja, det finns bra och dåliga pappor också men eftersom utgångspunkten var dåliga morsor har jag bara skrivit om morsor idag!


Min släkting, som jag skrev om i början, är en fantastisk morsa! Det är inte tal om annat! Men hon är trött ibland också - och det får hon vara...


 


 

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards