annelise

Alla inlägg den 23 november 2010

Av annelise - 23 november 2010 21:06

Synergi är när helheten är större än summan av delarna - har jag lärt mig. På mitt kära Wikipedia står följande: "Synergi är när två eller flera influenser tillsammans bildar en starkare influens än vid direkt addition" vilket måste sägas stämma rätt bra med min definition.


Jag själv hoppas hitta min egen synergi snart. Känner mig oerhört splittrad och delad i många delar.


För det första är mitt yrkesverksamma liv delat i två delar, ena delen är jag sjuk och har varit länge, den andra delen hade jag en arbetsförmåga på 50% som är borta just nu men som det finns en liten förhoppning om, att den ska komma tillbaka. Min sjuka del är utförsäkrad, arbetslivsintroducerad och sjukskriven igen. Min s k friska del, som är sjuk just nu, har haft ett jobb med lönebidrag, för nedsatt arbetsförmåga, alltså inte ens 50% är helt friskt hos mig. Den delen är nu sjukskriven och dessutom uppsagd av en chef som inte tycker jag ska jobba kvar när jag är sjuk, fast jag haft lönebidrag för att jag är sjuk - ett moment 22 där.


Så, hur blev det nu då? 50% sjuk och 50% sjuk och nedsatt arbetsförmåga men 100% sjukskriven. Där borde jag få ihop en helhet som Försäkringskassan kunde ge permanent sjukersättning?


Men det är kroppen det, den är bara en del av mig. Jag är ande och själ också. Min ande är jag, det jag som är dotter, syster, fru, mamma, fästemö....Också en massa delar som blir till den jag är i verkligheten, som pratar och kramas och tycker om.


Min själ är mitt odödliga jag, den del som lever vidare efter döden och som redan har levt vidare ett antal gånger på den här planeten. Min själ är också den som har kontat med Universum och med evigheten. Tack vare min medvetenhet om den kontakten kan jag uppleva andra dimensioner - samtidigt som jag inte får glömma den dimension jag lever i nu.


Här och nu...


Alla dessa delar är jag....lägg ihop och plussa på...och nog blir helheten mer än delarna....och pusslet som är jag blir färdigt, någon gång....


 


Osho: Completion

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards