annelise

Direktlänk till inlägg 8 januari 2011

Så går en dag...

Av annelise - 8 januari 2011 16:11

Kommer ni ihåg Alfons Åberg och hans pappa och deras lördagsfrid? Efter att ha städat och storhandlat fick pappa sätta sig i fåtöljen med pipan och tidningen och Alfons kunde leka med sina leksaker....lördagsfriden sänkte sig....


Här är det lördagsfrid nu....och måtte det få fortsätta.


Vilka helger det har varit!


Den 20 anlände min dotter, snöstorm och kyla hade hotat resan men till sist fick jag hämta henne på Sundsvalls Central, klockan halv fem på morgonen i en tyst och stilla stad. Så kom julen, snöstormar och kyla avlöste fortfarande varandra men jag är hemskt glad att jag fick fira jul med båda mina barn denna gång.


Så kom sambons dotter och kvällen efter for min dotter med nattåget - även denna gång med oro över vädret. Dessutom satt ett antal sura människor i djurkupén och vägrade släppa in henne....trots att hon hade en hund med sig och bokat speciellt  - det var de som bokat fel...och skyller på allergi. Men konduktören tog tag i saken och hon fick en egen liten kupé....skönt för gamla mamma och även för hunden som var nog så stressad av alla negativa vibbar. Min dotter är tuff, hon sa till dem när hon gick därifrån att de skulle kolla bättre nästa gång. Och med en stor schäfer bredvid sig behöver man inte vara rädd.


Nyår kom och gick, vi for till Kälarne och bodde på hotell och var hos goda vänner och fick god mat och gott vin och gott sällskap och goda samtal och goda skratt och allt var gott....


Så var det ett nytt år igen - det enda nya man brukar få nuförtiden! T o m karln är begagnad ;-)


Min födelsedag på Trettondagen försvann i förberedelser och planering för gäster. Eftersom min svärfar gick över till andra sidan i början av december skulle det bli begravning den 7. Sambons bror med familj anlände på eftermiddagen, sambons son likaså och mitt i allt hade vi en trevlig familjemiddag. Det är det konstiga med att börja om på gamla dagar. De har så många fler minnen tillsammans än vad jag varit med om och jag måste ibland fokusera på det liv jag själv har haft för att ha kvar verklighetsanknytningen. De är ju inte min familj och ändå är de det?


Andra vanor, andra traditioner - julgranen blev en hybrid från två familjer, blandade ljus och julpynt - det är skönt att det går att genomföra. Det är också bra med vuxna barn, det är nog väldigt mycket mer att pussla ihop med småbarn.


Tack ändå, för god tårta och presenter, bortglömd var jag absolut inte!


Begravningsdagen började med snöstorm, som vanligt nästan. Men det gick bra och vi kom till kyrkan i god tid. Till kyrkan kom också den dödes bror, som själv var ganska skröplig och tuppade av mitt i begravningsakten. Ambulans tillkallades och i skrivande stund vet vi inte hur det gått. Han kanske följer sin bror eller stannar kvar ett tag till.


Idag for bonusdottern hem, till sin vardag. Min dotter börjar sin praktik igen den 17. Min son jobbar på, likaså min sambos son. Takskottning här stod på programmet idag. Härnösand har mest snö i landet - 132 cm....ska man vara glad för det? Och varför ligger allt på våra tak? Fårhus, växthus...det är inte bra....


Det har varit intensiva veckor och vi behöver lugn nu, vi behöver bara vara, med varandra och oss själva....nu!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards