annelise

Direktlänk till inlägg 30 maj 2012

Tro, hopp och kärlek

Av annelise - 30 maj 2012 08:50

Funderade lite på det där med positivt tänkande och optimism och sån´t...


För mig är positivt tänkande ett sätt att bara köra på, och stänga ute alla varningssignaler - nu ska vi tänka positivt, vad som än händer. Funkar inte för mig i alla fall!


Optimism är något annat - där är man medveten om vad som kan gå fel men har tanken att det ska nog gå bra! Vi fixar det! Det känns bättre....mer naturligt!


Hopp - ja, där hoppas man ju att allt ska gå bra, trots allt man vet. Svårt att hålla fast vid, men...


Tro, tillit - ja, det kommer att gå bra! Mirakel och underverk inträffar faktiskt. Ännu svårare att lita på men viktigt att förstå, det blir som det ska, även om det inte var det du väntade dig. Ofta blir det ännu bättre än du trodde. Man kanske kämpar för fel sak? 


Tålamod - ja, för mig som föddes helt utan är det svårt att förstå - ska man finna sig i allt bara för att det kanske blir bättre i slutändan? Citerar Hamlet "månn ädlare att lida och fördraga, ett bittert ödes styng av pilar - eller att ta till vapen mot ett hav av kval?" Alltså, ska man stå ut eller ska man kämpa.....


Jag får höra att jag är en positiv människa - så känns det inte. Men kanske i grunden? Annars hade jag väl inte orkat kämpa så länge som jag faktiskt gjort. Eller? 

 




Silence i Osho-leken motsvaras av Stjärnan i tarot-leken och står för mirakler, tro och styrka......  

 




Så bliva de då beståndande, tron, hoppet och kärleken - men störst av dem är kärleken.



 



 
 
Ingen bild

Monika Westin

30 maj 2012 23:21

Ja, tänk att kärleken alltid segrar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards