annelise

Direktlänk till inlägg 27 november 2010

Positivt tänkande....?

Av annelise - 27 november 2010 13:43

Såg på Skavlan igår och mötte Barbara Ehrenreich, en kvinna som skrivit en bok som på svenska heter Gilla läget  (Originaltitel: Bright-sided - How the relentless promotion of positive thinking has undermined America).


Äntligen, säger jag - äntligen en människa som vågar gå emot hela businessen med amerikanska självhjälpsböcker i allmänhet och sådana som "The Secret" i synnerhet.


Jag har i alla år känt ett motstånd mot denna besinningslösa positivitet. Det går inte att tänka positivt om allt, det går inte att få pengar och lycka bara genom positivt tänkande.


Om man ser det i ett större perspektiv och använder ordet tillit i stället ser man genast skillnaden. Att ha tillit till att allt blir som det ska! Att inte ha skuldkänslor för att jag inte "lyckas" (vad är "att lyckas" säger jag då?)


Om man tänker positivt såtillvida att jag gör mitt bästa i varje situation och litar på att det blir som det ska. Och lyckas det inte har jag det goda samvetet att jag i alla fall gjort mitt bästa och behöver inga skuldkänslor för att jag inte tänkt tillräckligt positivt.


Tanken har en enorm kraft, ja, och man ska inte förfalla till negativitet heller men man får vara förbannad och deppig för det som händer, t ex sjukdom, arbetslöshet...eller allt vad det kan vara på denna jord.


Man kan väl i allsindar inte tänka "Oj, vad bra, nu har jag fått cancer - då kommer jag att lära mig massor!".....Eller "Fantastiskt roligt att vara arbetslös, tänk vad mycket jag kan lära mig nu....."


Och så tror man att man blir mer andlig och upplyst......och bättre än alla andra....


Jag, som snart är arbetslös tänker istället som så: "Faan, att jag blev av med jobbet, det kommer att kännas ekonomiskt" men eftersom jag försöker ha tillit tänker jag också "Aha spännande, få se vad som kommer istället!"


För det löser sig på något vis, det gör det alltid....och när man ser i backspegeln ser man att man faktiskt lärt sig något av varje episod i livet. Oavsett hur man tänkt.


Hela den nyandliga rörelsen är full av dessa floskler, och t ex USA är nu fullt av sargade människor som måste gå i terapi för att de inte lyckats med "The Secret". "Jag är en dålig människa, jag var inte tillräckligt positiv...."


Bara för att man reagerar med ilska eller frustration över att det går åt skogen kallas man offer. Inom nyandligheten ska man inte vara offer - men det är skillnad på att behandlas illa och känna sig som offer just då och att stanna kvar i offerrollen "allt skit händer mig" - "jag får aldrig ha det bra" "jag är inte värd nånting" "jag räknas inte" och slutklämmen "det är väl inte så noga med mig"....


Förstår ni skillnaden? Jag känner mig inte tillräckligt tydlig....om jag blir överfallen är jag ett offer just då, men om jag går en kurs i självförsvar och därmed känner mig säkrare har jag inte tagit på mig en offerroll utan tar ansvar för mig själv och mitt liv. Jag sitter inte och tänker positivt "Gärningsmannen kanske ska lära sig något och jag är utvald att vara offret".....


Vad jag vill komma åt är skuldbeläggandet av dem som drabbas av motgångar trots sina försök att tänka positivt. "Synd att du dör i din cancer, du tänkte nog inte tillräckligt positivt - tråkigt, men...."


När jag brände ut mig första gången var det första jag fick lära mig att "DET ÄR INTE DITT FEL!!"


Förstår ni nu? Man kan drabbas av de mest tragiska händelser och man får vara arg och släppa ut all sorg och frustration....man måste få göra det, annars blir man tokig. Och det har ingenting, INGENTING, att göra med hur du tänkt innan.....


Hunden blev inte överkörd för att du inte tänkte tillräckligt positivt. Reakjolen på HM var inte slutsåld bara för att du inte tänkte hur fin du skulle se ut i den....


Shit happens....


Däremot - gör alltid ditt bästa, då har du försökt i alla fall.....Tänk alltid att du är duktig och bra som du är. Du och jag, vi behöver ingen framgångssaga, vi kan leva här och nu och ta varje dag som den kommer, medgångar och motgångar som de är.


Kommer dag, kommer råd.



 
 
Ingen bild

Lie

28 november 2010 19:38

Jag såg programmet och jag tycker hon har en poäng. Har också hört den oerhört överdrivna varianten av positivt tänkande, här och där. Jag ligger mitt emellan. Bra att hon tar upp det, men... jag själv mår oerhört mycket bättre i min ohälsa, när jag har en mer positiv inställning till livet.

annelise

28 november 2010 19:57

Visst ska man vara positiv, men inte tro att det är allt som behövs...

 
Ingen bild

Louise

30 november 2010 21:51

Finns en gräns för hur mycket positivt tänkande man kan bli matad med... & nej, hur positiv man än är/ tänker så löser det, tyvärr, inte alla ens problem.. fast det kanske gör livet lite mer "överlevnadsbart...."

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards