annelise

Alla inlägg den 5 december 2009

Av annelise - 5 december 2009 10:01

Som mina trogna läsare säkert minns hade jag en rejäl linssoppa på gång för ett tag sedan, där jag provade ut linser men tappade en och märkte det inte ens....nåja, historien går vidare.


Min välmenande optiker (som såklart vill sälja linser men också är rätt serviceminded, tror jag) föreslog då två varianter att prova.

- Dels olika linser på olika ögon, en för att se på nära håll, en för att se på långt håll och se´n ska hjärnan samordna dessa till ett relativt normalt seende.

- Dels linser för långt håll som korrigerar mitt brytningsfel och så kombinera dessa med läsglasögon. Dessa linser ska räcka från tv:n och bortåt....


Angående alternativ ett var min första tanke givetvis denna - hur ska min utbrända hjärna klara att samordna ögonen när den inte ens kan samordna mitt liv?


Angående alternativ två, var och är tanken - då måste jag hålla reda på läsglasögonen vad jag än gör - ett par att ha på jobbet, ett par att ha hemma vid datorn och ett par att ha med mig. Samt ett extra par att glömma nånstans.....


Nåja, nu har jag linser hemma att träna både alternativ ett och alternativ två med. Idag började jag med alternativ ett, olika styrka på linserna. Det var intressant. För det första gick det himla bra att sätta in dem, så bra att jag var osäker på att jag fått båda på plats och fick be sambon kolla. Jo, nog tyckte han de satt där de skulle. Så jag hade dem i ögonen ungefär två timmar och jodå, det funkade bättre än väntat. Har nu inte testat att läsa eller köra bil med dem men det får bli i morgon. Att använda datorn var lite si och så....lustig känsla för det var en skarp gräns mitt mellan synfälten där jag tydligt såg var linserna "mötte varandra", s a s. Helhetsintrycket var lite suddigt....


Fortsätter väl med dessa några dagar för att se hur det utvecklas. Vore kanon om detta funkar och jag slipper läsglasögonen   


Missa inte den spännande fortsättningen!


Min senaste hobby är sjal-virkning, min jobbarkompis kom glad i hågen till jobbet en dag med en sjal på gång, hon hade varit på sy-stick-virk-junta (för de yngre läsarna kan jag förtydliga att förr i tiden samlades (oftast) kvinnor i grupp och handarbetade och skvallrade och turades om att bjuda på sju sorters kakor, detta också för att överglänsa varandra i bakningens ädla konst. Detta för att komma undan karlarna för ett tag och prata kvinnospråk. ) Det här blev en lång parentes och för de som glömt vad jag skrev om så var det min jobbarkompis som varit på syjunta och druckit vin (hm) och lärt sig virka sjalar - så då måste ju jag också! Hade lite garn hemma som jag tänkte jag gör en prototyp av och det var så roligt att jag måste fortsätta. Detta blir årets julklapp, skojade vi!


Då läser jag i branschtidningen på jobbet att spikmattan visserligen är Årets Julklapp men sjalar och scarves är Årets Modejulklapp! Men jag som alltid är modemedveten och följer alla trender innan andra ens upptäckt dem var redan klar med halva sjalen.....


Så ni som brukar få julklappar av mig vet vad ni har att vänta...!!!


 

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards