annelise

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2010

Märkeliga saker hända....

Av annelise - 6 oktober 2010 12:50

Det är något konstigt med mina barn. Visserligen har de en stor belastning på grund av sitt påbrå men nu verkar det som om det riktigt brutit ut.


Äldsten, sonen, nu 24 år gammal genomgick en "normal" tonårsperiod med sena nätter, CS och WOW, trötta och sega morgnar men segade sig igenom skolåren.


Dottern, nu 22, orkade inte riktigt ända fram, hade en mer upprorisk tonårstid och ännu senare nätter med WOW och ännu tröttare morgnar.


Som små var de rätt bra på att sova, det var inte många morgnar de vaknade före 7 och det kallar jag en alldeles rimlig tid, jösses, de finns de som börjar jobba långt före det. Dagisåren och skolåren förflöt på samma sätt, när det var helg vaknade de tidigt för då kunde man hitta på nåt kul hemma, under skolveckorna var de tidiga morgnarna okej under lågstadiet, men ju högre upp i skolåldern ju tröttare blev de. På veckorna alltså....


Till sist var vi inne i en radda av vända-på-dygnet-helger och vända-rätt-måndagar vilket för min son innebar att stanna uppe hela natten mot måndagen för att sedan somna kl 18 på kvällen och förhoppningsvis vända dygnet rätt. Min dotter försökte sova ikapp sig själv, vilket innebar en förskjutning timme för timme över flera dygn och hon kom liksom aldrig ikapp....


Men nu.....min son kliver upp tidigt och springer före jobbet...min dotter kliver upp tidigt och tar en långpromenad med hunden.


Vad har hänt?


Båda somnar i tid på kvällen, mår bättre och är piggare. Allt detta jag tjatat om hela tonårstiden har burit frukt - eller är det inte mitt tjat? Snarare har de kommit på det alldeles själva - trial and error.


De har vuxit upp och flyttat hemifrån...eller tvärtom, flyttat hemifrån och vuxit upp!


Min dotter sa häromdagen apropå min trötthet "ta en promenad med Ginny mitt på dagen så du får ljus och luft". Det var exakt mina egna ord, upprepade till leda i flera års tid.....Så kan det gå!


Tur att de är konstiga på ett bra sätt! Jag älskar er så enormt, mina ungar!


    

 
 
helen

helen

7 oktober 2010 13:12

tss, så mycket wow var det inte.
och så sena nätter var det inte,
gå och lägga sig vid 00 och gå upp vid 7 är helt rimligt ;)

http://helly.nu

annelise

7 oktober 2010 17:33

Mja, så ofta hände det väl inte....Upp 7 och så lägga sig igen....;-) Gumman, det är okej!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards