annelise

Direktlänk till inlägg 25 november 2012

Dörrar och diamanter

Av annelise - 25 november 2012 08:28

Förändring är inte lätt men den är nödvändig. Det enda konstanta är förändring sägs det också och det är på gott och ont minsann. Innan jag sjunker ner i alltför filosofiska tankebanor ska jag ta ett grepp om verkligheten, sådan den nu är för mig - och de som berörs.


Ja, vår särborelation fungerar  inte. Min dröm om att få allt sprack ganska fort. 


Ibland är det bara över, de senaste 3 åren har varit mer än stökiga, för oss båda och under den press som varit har vi inte klämts hop och blivit diamanter utan mer pressats isär till gruskorn som gnisslar nåt så förbenat. Nej, vi är inte ovänner, men det är liksom ingenting? Gruskornen kanar omkring på blankis och hamnar inte där de ska.

'

Nu ska jag prata i egen sak ett tag.....Nog har jag försökt, kämpat, ordnat och donat...men en sönderstressad, utmattad, utarbetad bonde är svår att nå in till....Eller så vill han helt enkelt inte, det kan jag inte uttala mig om. Jag kan från min sida enkelt säga "jamen, det är ju bara att" men då hör jag att jag låter som ett eko av hans "äsch, det gör väl ingenting, det kan väl inte spela nån roll" - och då är det ju där vi är.


Igår var jag ledsen, i besvikelse och sorg över det som inte blev, men också som en klok kompis sa, att jag kände sorg över den del av mig själv som "dör" - den del som blev hans där på gården - den finns inte mer.


Jag kan förfalla i självömkan - aha, jag var inte värd att kämpa för....men jag skippar den biten, jag har verkligen kämpat för mig själv och oss.


Vart vill jag komma nu då? Jo, att jag mår bra, det är lugnt. Jag kommer att vara ledsen och arg några gånger till men kommer att gå vidare, Det är så mycket i mitt lv som är bra, som har fallit på plats och jag är så glad att vara tillbaka i Sundsvall och sen jag flyttade känns det faktiskt som om jag fått tillbaka mitt liv och en stor bit av mig själv igen. 


Många av mina intressen fanns helt enkelt inte därute på landet. Några fanns, och man kan få nya, och man kan dela intressen - men, nej...det gick inte längre.


Så är det...Jag stänger den blå dörren till det vackra gamla huset och ser nyfiket fram mot nästa dörr som ska öppnas nu....kanske en gammal bräddörr, kanske en stor port med lejon till portklappar, kanske en vit laminerad HSB-dörr? Och jag har tillit till att det blir rätt dörr.....igen. För det var aldrig fel dörr, det var det inte....Bara en dörr i livet..





 


Bilden är tagen av Anette Staaf, en augustidag 2010


 
 
Ingen bild

Monika

25 november 2012 09:50

Kanske det blir en dörr inåt?

"Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig val bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall."

Ur Tomas Tranströmers Romanska bågar.

 
Linda Näslund

Linda Näslund

25 november 2012 11:40

Jag tror du tagit rätt beslut. VIsst är det tungt att stänga dörrar.
Men det var rätt dörr fram tills nu. :)
Det kommer fler dörrar ännu vackrare med mer att utforska och njuta av
Stor kram

http://missgarn.blogspot.com

 
Ingen bild

Louise

25 november 2012 12:31

Man ska göra vad som är/känns bäst för en själv, även om det stundvis kan kännas tungt <3 Men är såklart väldigt ledsen över att ha förlorat min "bonusmamma"1 kram

annelise

25 november 2012 21:17

Jag finns alltid kvar ändå!Don´t worry - du kan alltid höra av dig till mig och Helen och komma och hälsa på! Kram!!!

 
luvcatz

luvcatz

22 juni 2013 14:59

Fin blogg du har :)Många kloka ord och åsikter.

http://luvcatz.bloggplatsen.se

annelise

22 juni 2013 15:18

Tack :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards