annelise

Direktlänk till inlägg 7 februari 2010

Hundar jag mött

Av annelise - 7 februari 2010 14:32

Var ute en sväng idag, i det vackra vårvintervädret, och tog några bilder. Hundarna fick följa med på en liten extrasväng, det ska ni veta att det varit dåligt med promenader ett tag nu. Snöstorm, kyla och har det varit hyfsat väder har man jobbat förstås.


Funderar lite på hundar, jag har nog alltid varit hundmänniska och i mina yngre, mer kategoriska dagar, var mitt motto "aldrig katt!" Men som vanligt ska man aldrig säga aldrig - har haft en katt som numera bor hos husse, barnens pappa, och här på farmen har vi en också en katt, lustigt nog är de ungefär lika gamla.


Men det var hundar det skulle handla om. När jag var ungefär 10 år hade vi en hund, en airdale-terrier som hette Ricky men något gick fel där och vi fick avliva den efter något år.


Min pappa hade ett jobb där han ibland fick ta emot utländska gäster så när mina föräldrar en dag tvingade med syrran och mig till flygplatsen för att hämta en engelsman som skulle bo hos oss var det inte så märkvärdigt. Dock var min fasa att behöva lämna mitt rum, vilket var det vanliga när det kom gäster. Då fick jag sova i "barnkammaren" som vi kallade lillsyrrans rum, vilken skam och nesa...


Hur det nu var stegade min far iväg till bagageutlämningen direkt och när bandet snurrat en stund kom en transportbur med en hund i. Min far lyfte ner buren och öppnade luckan. Chockad stirrade jag vantroget - så kan man väl inte göra?


- Är det engelsmannens hund, sa jag - eller syrran - tänk, det kommer jag inte ihåg, vem som sa det?

- Nej, det är våran, fick vi veta....


Åh, så söt, en welsh terrier (likadan som airdale men mindre) som sedan följde oss i 5-6 år i alla fall innan det var dags för den stora sömnen där också. Min syster som är yngre fick ta ut honom efter skolan medan kvällsturen föll på min lott vilket var alldeles tacknämligt eftersom jag annars var tvungen att gå hem kl 21, men kunde hämta hunden och gå tillbaka till mina kompisar och vara ute en halvtimme till. Haha...!


Se´n blev det ingen mer hund i vår familj, två heltidsarbetande föräldrar och två tonårsbarn med många andra intressen gjorde att det inte varit så kul för en hund hos oss. Min dåvarande pojkvän hade dock en hund, en tax som hette Filip, eller om det nu stavades Philip, vilket inte skulle förvåna mig. Som alla hundar en personlighet!


Tiden gick och när jag träffat mannen som skulle bli pappa till mina barn och vi etablerat oss någotsånär tog vi en hundskolehund på foder. En svart labradortik som hette Beatrice, Bea blev det.  Om henne skulle jag kunna skriva en bok, min dotter har skrivit om henne på sin blogg också. Att labbar kan äta konstant är sant och att tikar är värst är också sant. Vi höll henne i bra trim dock och hon levde tills hon var nästan 13 år.


Mina barn har vuxit upp med henne och de har klättrat över henne och sovit på henne, min son "lagade" henne när han var som värst igång med verktyg, man kunde ta ifrån henne ben, maten....och hon var lugn hela tiden. Vi bodde vid en vändplan, där i Örnsköldsvik, och oftast gick hon lös hemma. Alla familjer runt vändplanen var hennes flock och på somrarna sprang hon runt när de en efter en kom från jobbet och hälsade på alla. De klappade snällt om henne och så var hon nöjd. Försvann hon någon gång var det bara att kolla om det var grillning på gång nånstans eller någon annan form av måltid utomhus hos en granne. Mycket riktigt - där var hon!


Min systerson som var den förstfödde i den generationen älskade henne. Han gick runt med en plastpåse i ett snöre och det var hans hund det. Vi frågade vad hunden hette och han svarade "Bea Larsson".


Här tar min dotter sig en liten tupplur:


 


Bea glömmer vi aldrig!


Ett kortare tag hade vi också en golden retreiver på foder men det var tyvärr ingen snäll hund, trots att han var vacker och skulle användas till avel. Men de snyggaste alfahannarna är tyvärr inte alltid de bästa!


Efter Bea blev det katt, enklare med passning när nu barnen gick längre och längre dagar i skolan. I mitt innersta visste jag också att skilsmässan var på gång. Men den katten är också speciell, den flyttade mellan mig och husse, den flyttade med till Sundsvall och bodde på flera ställen där, var med till sommarstugan, flyttade till husse i Ljungaverk där han bor nu. Visst har han kommit hem sönderriven och mörbultad, visst har han varit borta några dygn men det där med nio liv stämmer bra det! Han kommer ner på alla fyra vad som än händer och han har det bra hos husse!


Och nu? Nu har jag två hundar och en katt. Jag flyttade för drygt två år sedan till min kära fårbonde. Här finns Dream som är 10 år och snart pensionär och Ginny som är 7 och får hänga med på fårflyttningarna ett tag till. Border collies, intelligenta (nåja) och fantastiskt vältränade hundar (nåja).



Allvarligt talat, det är otroligt att se dem i arbete - även om bonden ryter och skriker när de inte lyder utan gör som de tycker, till sist hamnar fåren där de ska.


En dag som den här med dagsmeja och strålande sol från en klarblå himmel kan man faktiskt vara hoppfull inför en vår och sommar...


Eller hur, hundarna?


 






 
 
Susanne

Susanne

7 februari 2010 17:24

Oj, va många djur i ditt liv! Inte visste jag att du haft en Bea. 13 år...va skönt då hoppas jag att jag får ha kvar mitt lilla matvrak ett tag till.
De sätter sina spår. Kram

http://www.susannesliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Rulle

8 februari 2010 15:49

"Ju mer jag lär känna kvinnorna, desto mer uppskattar jag hunden" Jag vet inte vem som sa detta. Det är väl en sanning med modifikation. Mycket positivt har mina vänner bland hundarna givit i a f. Philip; mycket karaktär i den lilla kroppen. Eran Ricky 2, som "grävde ner" plättar i din mors o fars dubbelsäng. Obetalbart! Varför fanns det inte videokameror på den tiden? Man får glädjas åt minnena så länge man har dem.

 
Ingen bild

Berit

8 februari 2010 16:37

Minns du "Filuren"?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annelise - 6 september 2016 19:33


Det var ett tag sedan... Long time, no writing...   Sist skrev jag om min förra chef som vågade tro på mig, utbränd gammal käring. Dock nådde hon inte ända fram, trots att hon nog ville. Inget fast jobb, bara förlängning på förlängning och en lön...

Av annelise - 28 februari 2016 16:54


  Vet ni, jag har helt slutat söka jobb. Det är ingen idé för någon som jag. Äldre, med en sjukdomshistoria bakom mig.   Men har ni tänkt på en sak, ni arbetsgivare?   I min ålder vabbar man aldrig. I min ålder har man rätt lång arbetsli...

Av annelise - 13 oktober 2015 08:09


  Nobelpriset i medicin går till alla kämpande sjuk- och undersköterskor på våra sjukhus.   Nobelpriset i ekonomi tilldelas alla ensamstående mammor som får barn- och underhållsbidraget att räcka till en ständigt växande, krävande barnaskara va...

Av annelise - 21 mars 2015 10:41


Ja, jag vet att det här är negativt. Men så här känns det nu och det tänker jag skriva om. Oavsett alla förståsigpåare, besserwissers och förespråkare av attraktionslagen. Nej, tanken skapar inte allt. Nej, det går inte att tänka sig frisk. Nej, det ...

Av annelise - 22 januari 2015 10:16


I barndomslandet lekte vi jämt. Vi var ute jämt. Hade vi roligt jämt? Nej, kanske inte. Det var inte så roligt när man inte fick vara med.    Så känner jag litegrann nu. Faktiskt. Jag får inte vara med. Inte på jobbet där man nu planerar för utve...

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards