annelise

Alla inlägg den 6 maj 2010

Av annelise - 6 maj 2010 11:12



Alla drömmer vi, jodå, även du som inte kommer ihåg det har drömt. Kommer du inte ihåg drömmen – ta det lugnt, ditt undermedvetna bearbetar det som behövs!


Drömmar kan vara minnen från tidigare liv, det kan vara olika sätt att bearbeta det som händer i ditt liv just nu men det som jag främst av allt jobbar med är symboliken i drömmar. För hur det än är behöver sinnet reda ut, om inte annat så för sig själv, allt som pågår i livet.


Det finns en uppsjö böcker med drömtolkning, gemensamt är väl att man inte ska ta någonting bokstavligt. Jag tycker att man ska fokusera på känslan i drömmen….drömmer du om vargar och gosar och leker med dem på en solig sommaräng och allt är frid och fröjd – inte kan då det betyda att du är jagad och hotad om du läser det i en bok? Nej, i det fallet skulle jag säga att du är i harmoni med det vilda inom dig…


Dock finns en gemensam symbolik som oftast kan tillämpas på oss alla. Drömmer man om ett hus är det den egna kroppen…. Vinden/taket är huvudet/medvetandet, källaren det undermedvetna...fönstren är ögonen osv….sovrum kan handla om vila och sex, kök om näring och det man tar in – toaletten om det man rensar ut.


Klara och tydliga drömmar (även i färg) handlar om dig själv och ”verkligheten”. Det bästa man kan ha är mardrömmar för då är det en verklig utrensning på gång. Så när man drömt en mardröm ska man sätta sig och andas lugnt och sluta svettas och tänka på symboliken. Ofta drömmer t ex mammor att deras barn försvinner eller dör (kan få vem som helst att svettas) men det är en naturlig process att låta sina barn frigöra sig och släppa dem till ett eget liv. Dessa drömmar brukar kunna komma redan när barnen börjar skolan. Bara att låta det vara!


Bil, buss, tåg mm olika sätt att förflytta sig är ”resan genom livet”…backar man så går det bakåt i det man håller på med (jobb, utveckling mm) fungerar inte bromsarna ska man tänka på att ta det lugnt, är bensinen slut – då har man inte mycket energi kvar själv heller.


Just bilen är en mycket stark symbol för mig personligen, även för min kropp och drömmer jag att jag har fel på bilen får jag ofta mig en tankeställare på hur jag lever. Detta stämmer ibland även i verkligheten – när jag brände ut mig startade inte bilen heller, det var väldigt märkligt och det tog lång tid innan bilmekanikern hittade felet (i en sladdhärva bakom ratten – mitt liv var helt ihoptrasslat!)


Flygdrömmar är ofta ut-ur-kroppen-upplevelser, själen tar rast ett tag och beger sig ”hem” för att vila och hämta kunskap.


Vatten är känslor, eld är starkt och renande (fågel Fenix som reser sig ur askan).


Människor i drömmen är oftast aspekter av en själv, det man inte gillar hos den andre är egenskaper man har själv. Dock hör jag till de som tror att vissa personer visar sig som sig själva i drömmen. Drömmer man om barn kan man tänka på sig själv i den åldern, man eller kvinna är oftast ens egna manliga eller kvinnliga egenskaper.


Freud skulle ha mycket att tillägga men jag nöjer mig med detta just nu!

Presentation


Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen - eller i detta fall - tangentbordet!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards